Dnes ráno po piatej hodine rannej havaroval v Sopotníckej doline neďaleko Banskej Bystrice vrtuľník Mi-8. Pri nehode zomreli dvaja ľudia (pilot vrtuľníka a navigátor) a jeden člen posádky je ťažko zranený. Vrtuľník zvážal drevo z neprístupnej oblasti. Na miesto nešťastia okamžite vyrazila polícia a záchranári. Havarovaný vrtuľník ležal na boku v lesnom poraste zhruba sto metrov od spevnenej komunikácie. Našťastie nehorel. Letecká nehoda sa vyšetruje, vrtuľník Mi-8 mal pravdepodobne problémy už pri štarte.

Havária

Havária sa stala o 5:15 v Nízkych Tatrách v Sopotníckej doline, severne od Brusna. Vrtuľník sa zrútil z výšky sto metrov krátko po štarte. V čase havárie nemal vrtuľník žiaden náklad. Odhodil vlečné zariadenie a závesné lano, na ktorom sa náklad preváža. Prístup do doliny je uzavretý políciou. Príčina nehody sa vyšetruje. Polícia zahájila trestné stíhanie z dôvodu všeobecného ohrozenia z nedbalosti.

„Vrtuľník bol vo výške približne 100 metrov, keď posádka pocítila silné vibrácie stroja. Pilot a navigátor sa pokúsili dostať vrtuľník na zem, ale už sa im to nepodarilo. Stroj sa zrútil do lesa približne 50 metrov od provizórneho heliportu. Na zem sa vylialo asi 800 litrov leteckého benzínu.“ uvádza portál Sme.sk

Peter Gogol z Lesov Slovenskej republiky pre server Idnes.cz uviedol, že vrtuľník pre štátne lesy SR zvážal z neprístupných oblastí drevo napadnuté lykožrútom.

Posádka

V čase havárie boli vo vrtuľníku 3 členovia posádky: pilot, navigátor a operátor vlečného zariadenia. Dvaja členovia posádky zahynuli, tretieho, 37 ročného muža z Popradu odviezli do nemocnice v Banskej Bystrici, kde teraz leží s otvorenou zlomeninou.

„Stav 37-ročného Ľubomíra M. z Popradu, ktorý ako jediný z trojčlennej posádky nehodu prežil, je stabilizovaný, stále však nie je mimo ohrozenia života. Lekár Valér Kvartek z oddelenia anestézie a intenzívnej medicíny banskobystrickej Rooseveltovej nemocnice povedal, že pacienta stále operujú. „Najvážnejší, ale aj najľahšie riešiteľný bol pneumotorax – vniknutie vzduchu medzi pľúca a hrudnú stenu. Pacient utrpel aj otvorenú zlomeninu stehennej kosti a ďalšie zranenia. Komplikácie nemožno vylúčiť,“ povedal Kvartek.“ Uvádza internetový denník Pravda.sk

Použitie veľkého vrtuľníka, ako bola táto Mi-8, pri výkone výškových prác zvyšuje efektivitu, bezpečnosť a skracuje priebežné doby prác. Najopodstatnejšie využitie je v nedostupných terénoch, pri výškových stavbách a stavbách v zastavaných oblastiach, kde je obtiažne použiť klasické zdvíhacie a transportné prostriedky.


Komentáre

  1. Bubo172

    Alžbetka uz dolietala…vrtulnik sa da kupit ale tie dva zivoty uz nic nevrati 🙁 Dufam,ze to aspon palubak prezije.

    ČESŤ ICH PAMIATKE.

  2. v pravde.sk pisali, ze

    Hasičom nehodu vrtuľníka nahlásili o 5:39 h. „Na miesto sme dorazili naraz so zdravotnou záchrannou službou. Vrtuľník ležal na boku v lesnom poraste zhruba sto metrov od spevnenej komunikácie. Našťastie nehorel. Vnútri boli tri osoby, u dvoch lekár skonštatoval smrť, tretieho so zraneniami previezli do banskobystrickej Rooseveltovej nemocnice,“ povedal veliteľ zásahu Ján Ťurek.

  3. Imrich

    Je to mozne? Vrtulniky stale padaju a my sa tomu prizerame. Vraj bol vrtulnik po generalnej oprave. Nadherne! Prajem chlapcom pokojny odpocinok a vsetkym smutiacim blizkym a ostatnym pilotom a technikom uprimnu sustrast.

  4. sam

    Je to velka strata pre cele slovenske vrtulnikove nebo. Dvaja piloti (pilot a navigator) uz nikdy nebudu lietat. Uprimnu sustrast.

  5. Hudcek

    Ako to je teda? Bol to vrtuľník Mi-8 alebo Mi-17? Aký je v tom rozdiel? V tej reportáži spomínali Mi-17, nie je to náhodou vojenská verzia?

  6. ooo

    pre nyxxisa: kto vie, ako to bolo s lykozrutom, ale taketo vrtulniky zvazaju drevo z lesa pomerne bezne. Vyuzivaju sa hlavne ale na vystavbu stoziarov, konstrukcii vysokeho napatia atd. Techmonti ich zmontovali hromadu.

  7. Chopper

    Hudcek: tento stroj bol naozaj MI-8. Vela ludi ma v tom hokej, aky je rozdiel medzi MI-8 a MI-17. Sedemnastka je vlastne modernizovana osmicka (v Rusku oznacovana Mi-8 M, MT a tak dalej). Ty ju spoznas vizualne podla toho, ze ma vyrovnavaci rotor na druhej strane, pred motormi ma filtre. Sedemnastka ma silnejsie motory a rad dalsich zmien, ale stale je to len zmodernizovana osmicka.

  8. karkum

    to co sa stalo je tragedia je my luto tych chlapcou oni nemali stastie ako ja v roku 2001 ked som tiez s padol vrtulnikom MI-2 do lesneho porastu ako hasic sme mali nacvik zlanaky robit do lesa my sme mali velke stastie oni nie nech odpcivaju v pokoji zbohom posadka MI-8 alzbeta nezabudneme na vas nikdy

  9. m

    sklanam sa pred ich odvahou a pracou ktoru robia podla mna keby taku obetu v zivote preukazali vsetci asi …neboli ani vojny ich pokora teda toho co som poznal urcite, sa da bez vycitiek porovnat z hrdinami z knih vykonavaju kazdy den vynikajucu pracu riskuju zivoty pre vsetkych to sa peniazmi neda vyjadrit i neustale im nieco hrozi toho co som poznal bol aj neopisatelne dobry a cisty clovek taki sa skutocne musi clovek narodit .
    dakujem ze som ho mal tu cest stretnut a aspon troska spoznat verim ze im Boh na veky vekov umozni byt v raji . To vsetko aky bol ten co som troska poznal sa neda ani opisat. Dakujem mu za vsetko,

  10. maros

    Hudcek ten vrtulnik co spadol bol typu mi-8 neviem co tam tarali ze je to mi-17.ja som obydvoch poznal chodili tu do helpy zvazat drevo.

  11. maros

    caw ty sa nieako vyznas do tych vrtulnikov ja sa tiez vyznam mi-8 a mi-17 su moje najoblubenejsie vrtulniky nie dajake americke carachy.co keby si my dal tvoj e-mail alebo icq pokecali by sme o vrtulnikoch.tak caw ked tak moj e-mail je m.skladany@pobox.sk

  12. Toce

    Ahoj, Maros, myslim, ze Chopper sa vo vrtulnikoch vyzna perfektne, pretoze to je byvaly pilot vrtulnika/vrtulnikov, ak sa nemylim. 🙂

  13. Chopper

    Je to uplne mimo temy, ale uvediem veci na pravu mieru. Ja som byvaly mechanik a nie pilot. Dodnes sa vsak o vrtulniky velmi zaujimam.

  14. Lutr

    Lidi s timto vrtulnikem sem letel sice jen 2x, ale posadku znam, ale chci mena abych netruchlil zastak zbytečně.
    Tak prosim napište jmeno pilota a navigator diky moc.
    Snad nebyl navigator Mira 🙁
    Tak se mějte zdar.

  15. Matus

    Zdravim vsetkych.Tato tragedia ma dost zaskocila.O vrtulniky sa uz zaujimam uz dlkhsi cas,pretoze po skonceni strednej skoly som chcel ist este na letecku za pilota.Ale vzdy sa neviem prekonat raz strach ked clovek pocuje ako tie stroje padaju…Potom si na nete pozriem nejake obrazky,videa ako pysne stoji posadka pri vrtulniku a zas naberiem myslienku,ze chcem byt pilot.No uvidime co bude o 2 roky jak skoncim skolu.Mam cas rozmyslat 2 roky.Zatial sa majte.

  16. Pingback: Havária vrtuľníka Mi-8 na Letisku Poprad | Vrtuľníky a helikoptéry

  17. kuro

    az zimomriavky naskakuju pri zisteni, ze Lubo sa sice vyliecil, ale pri nestasti v Slovenskom Raji umrel pri havarii vrtulnika spolu s dalsimi 3 clenmi posadky 🙁

Pridaj komentár