Od pondelka 9. novembra prevzala Stanicu vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby (SVZZS) v Žiline spoločnosť AIR – TRANSPORT EUROPE (ATE), spol. s. r. o. Pacienti by podľa hovorkyne spoločnosti Sylvie Galajda nemali cítiť žiadnu zmenu. Doterajší prevádzkovateľ tejto záchranky, spoločnosť REGIONAL HELI SERVICE (RHS), s. r. o., s jej poskytovaním končí. Prepustili pre to 13 lekárov a 7 záchranárov.

Či sa niektorým prepusteným ľuďom podarilo získať prácu u nového prevádzkovateľa, sme sa nedozvedeli, podľa S. Galajda ide o interné informácie. Zmeny sa udiali na základe výsledkov výberového konania ministerstva zdravotníctva. „Platnosť našej licencie na prevádzkovanie ambulancie vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby sa skončila 8. novembra. Museli sme sa rozlúčiť so všetkými zdravotníckymi zamestnancami,“ uviedla Katarína Michulková, riaditeľka RHS.

Letecká záchranka v Žiline teda neprerušene pokračuje. „Od 9. novembra 2009 ambulancia VZZS, teda záchranársky vrtuľník, operuje z Letiska Žilina. Po ukončení už začatých rekonštrukčných prác na heliporte v areáli žilinskej nemocnice bude stanica spolu s vrtuľníkom presunutá do areálu Fakultnej nemocnice s poliklinikou v Žiline, k heliportu,“ upresňuje S. Galajda s tým, že vzhľadom k tomu, že doteraz prevádzkovali päť staníc VZZS, dokázali minimalizovať náklady spojené s prevádzkou a prevzatím stanice. ATE je podľa hovorkyne spoločnosťou s 18-ročnými skúsenosťami v oblasti leteckej záchrany. Pôsobia v Bratislave, Košiciach, Banskej Bystrici, Poprade, Nitre a 10. decembra aj v Trenčíne.

Do Žiliny priviezli červeno-biely vrtuľník typu AGUSTA A109K2, ktorý sa, okrem iného, používa aj pre leteckú záchranu. Malé vonkajšie rozmery rýchleho a výkonného dvojmotorového stroja v kombinácii s vysokým výkonom mu dovoľujú pristáť aj na plochách s prekážkami. „Naše vrtuľníky umožňujú komplexnú intenzívnu a resuscitačnú starostlivosť so zameraním na urgentnú medicínu v náročných podmienkach,“ konštatuje S. Galajda. Leteckí záchranári budú zo Žiliny zasahovať v celom kraji: na horách, pri dopravných nehodách, lesných a iných pracovných úrazoch a podobne, a tiež pri transportoch do vyšších odborných nemocničných pracovísk. „Ak sa bude pacient nachádzať na hranici zásahového územia inej stanice VZZS, ale bude rýchlejšie dosažiteľný práve zo Žiliny, posádka môže letieť aj na zásah za hranice jej primárneho zásahového územia“ pripomenula S. Galajda.

Koordináciu letov zabezpečuje Dispečing ATE v spolupráci s krajskými operačnými strediskami záchrannej zdravotnej služby, kontaktným telefónnym číslom je už známa 112-ka. Pre pacientov je dôležité, ako uvádza hovorkyňa: „Každý občan SR, ktorý si platí zdravotné poistenie, má pomoc vrtuľníka bezplatne. Rovnako neplatia ani vysielajúce zdravotnícke zariadenia. Pacient z niektorej z krajín EÚ musí mať Európsku kartu zdravotného poistenia.“

Žilina však dva záchranárske vrtuľníky mať nebude. RHS sa už orientuje na iné služby a spoločnosť plánuje svoju prevádzku z areálu nemocnice presťahovať. Po dobudovaní hangáru tu bude práve vrtuľník nového prevádzkovateľa.
Zdroj: Dana Mlejneková, Žilinský večerník


Komentáre

  1. Martin

    To je vyborne,ze Letecku zachranu v SR bude zabezpecovat jedna firma.Pracoval som v ATE a drzim im palce nech sa dalej rozsiruju.Len sa chcem spytat s akymi vrtulnikmi sa bude lietat v Ziline a Trencine ked nove Agusty 109Grand pridu az v roku 2010 a teraz su obsadene zrejme vsetky vratane AS 355N(Lucia)?Dakujem.

  2. xxx

    Je super že záchraaná letecká služba je na SK sústredená v rukách 1 firmy, čo je podnikateľský subjekt a ak sa pri manažmente spoločnosti niekde spraví chyba, riziko konkurzu a stop činnosti nie je nijakým spôsobom rozdelené. Len tak ďalej Slovensko. Podstatné je kto komu zaplattí do vrecka, čo tam po rizikách, však?

  3. zdenok

    re: xxx

    Tak si založte firmu na prevádzkovanie LZZS a po uplynutí platnosti aktuálnych licencií sa uchádzajte o novú aj vy. Bohužiaľ český spolumajitelia RHS neboli schopný naplniť svoje sľuby o skvalitnení techniky používanej na stanici LZZS v Žiline, Záchrana v ťažšom teréne bola riešená tak, že neprimerane ohrozovala aj samotných záchranárov. Proste so strojom s ktorým lietali sa LZS neprevádzkuje nikde na svete, lebo je to stroj, ktorý vznikol nefabrickou úpravou jednomotorového vrtuľníka na dvojmotorový a nespĺňal požiadavky na nasadenie v LZZS ani v čase získania predchádzajucej licencie, takže o tom komu čo a kedy išlo do vrecka by som radšej pomlčal.

    re: Martin

    Pokiaľ mám správne info, tak momentálne ATE na všetkých svojich staniciach používa A109K2 a aktuálne sa zvažuje či sa bude pokračovať v projekte A109 Grand alebo sa dokúpia ďalšie K2. Vzhľadom ku geografickej blízkosti staníc Žilina, Trenčín, BB a Nitra sa tieto vedia v prípade problémov s jedným strojom bez vačších problémov zastúpiť, takže dočasná nedostupnosť voľného záložného stroja nie je kritická.

Pridaj komentár