Lietanie vrtuľníkov v malej výške

Tragická letecká havária v Slovenskom raji (17. 7. 2015) vyvolala plamennú diskusiu o správnom označovaní prekážok vo vzduchu. Zámerom tohto článku nie je prikloniť sa alebo sa dištancovať od lepšieho označovania káblov vedenia vysokého napätia, ale popísať fyzikálne vlastnosti a pravidlá lietania v malých výškach.

Lietanie v malej výške

Vrtuľník je viacúčelový stroj a preto sa používa na plnenie rôznych úloh, z ktorých sa mnohé vykonávajú práve v malej výške, ako sú záchranárske práce, letecké práce, kontrola plynovodu a ropovodu, počítanie zveriny, filmovanie a podobne. Existuje veľa využití vrtuľníka, pri ktorých sa lieta v blízkosti zeme a sú veľmi náročné na pilotáž a sú spojené s nebezpečenstvom, ktoré vyplýva z nízkeho lietania.

Navigácia v malej výške

Čím nižšie lietate, tým obtiažnejšie je čítanie mapy z dôvodu obmedzenému rozhľadu a kratšiemu času na identifikáciu kontrolných bodov. Letieť a navigovať vrtuľník po priamej čiare je doslova nemožné kvôli kopcom, alebo prekážkam na trati. Každý vzlet, let a pristátie v teréne je tak trochu malý hrdinský čin.

Najčastejšie prekážky pri lete v malých výškach

  • drôty elektrického vedenia
  • stĺpy vysokého napätia a komíny
  • v teréne sú to kopce a vyvýšeniny
  • stromy
  • husto zastavané oblasti – sa oblietavajú
  • stáda dobytka, ktoré môžete nízkym preletom poplašiť

Káble elektrického napätia

Drôty elektrického vedenia zapríčiňujú incidenty každý rok a veľa z nich je smrteľných. Počas letu v malej výške musí byť pilot veľmi sústredený, pretože veľa drôtov je ťažko viditeľných. Obzvlášť na Slovensku je veľa drôtov natiahnutých cez údolia. Skúsený piloti už terén a prekážky veľmi dobre poznajú, ale v rozličných svetelných podmienkach sa môžu javiť úplne inak.

Drôty – vidím nevidím

Ak pilot letí v malej výške spolu so spolucestujúcim, tak ho zvyčajne použí, že pri spozorovaní drôtov má povedať „drôty“ ako náhle ich zbadá. Veliteľ lietadla, teda pilot, mu odpovie podľa toho, či ich vidí, alebo nie „vidím“ alebo „nevidím“.

Nalietavanie pod uhlom 45 stupňov

Počas výcviku sa piloti učia zvládať nebezpečné situácie, ako je pristávanie do terénu, autorotácia, simulácie poruchy motora, núdzové stavy. Elektrické drôty by ste mali prelietavať pod uhlom 45 stupňov, aby ste v prípade núdze mali šancu vykonať úhybný manéver, alebo drôty nadletieť.

Špecifiká nízkych letov

Nízke lety majú niekoľko fyzikálnych špecifík. Je potrebné si uvedomiť, že:

  1. Rýchlosť voči zemi pri nízkych letoch sa javí väčšia, ako pri letoch vo väčších výškach. Pri vetre do chrbta preto môžete mať pocit, že rýchlosť je neúmerne vysoká. Ak ju zmenšíte, potom môže byť takmer nemožné otočiť sa proti vetru v prípade zlyhania motora. Riadenie smeru sa tiež zhoršuje so zmenšovaním rýchlosti. Keď sa hmotnosť vrtuľníka blíži k maximálnej, udržiavajte vždy bezpečnú rýchlosť kvôli nebezpečenstvu vytvorenia podmienok pre vírový prstenec.
  2. Pri zatáčaní z protivetru do polohy po vetre sa Vám bude zdať, že vrtuľník sa dostáva do sklzu. Je to ilúzia, ale posun je skutočný a musíte si nechať rezervu pre oblet prípadných prekážok vo vnútri zákruty. Naopak zatáčanie z polohy po vetre do polohy proti vetru má presne opačný účinok. Zapamätajte si, že čím nižšia je rýchlosť, tým väčšia je ilúzia sklzu alebo výklzu pri danej rýchlosti vetra.
  3. Platí, že mechanická turbulencia sa so zmenšujúcou výškou zväčšuje.
  4. Rádiostanica. Účinnosť rádiostanice sa znižuje, čím nižšie letíte. To platí aj o rádionavigačných systémoch.

Falcon Air s.r.o.

Falcon Air s.r.o. integruje letecké a internetové technológie. Ponúka špecializované služby pre letecké spoločnosti a pilotov, ako sú strategické riadenie leteckých spoločností, riadenie projektov, projektové poradenstvo, informačné systémy, odborné poradenstvo pri nákupe a predaji vrtuľníkov, integrované riešenia a digitalizované vedenie leteckej agendy. Falcon Air s.r.o. už od roku 2005 poskytuje služby firmám a inštitúciám na Slovensku a v Českej republike.
Autor: Tomáš Černaj

One Reply to “Lietanie vrtuľníkov v malej výške”

  1. pODLÁ SKUTOČNOSTI A MÁLO NALIETANÝCH HODÍN VED STUDENT MUSI MAŤ 3000LH ABY MOHOL NA SEBA VZIAT BREMENO ZA TECHNIKU A LUDI V SYSTEME IRS
    PRETO KONŠTATUJEM ŽE NEBOL ANI JEDEN ČELEN POSÁDKY SILNE ALEBO VOBEC PRIPÚTANÝ INAK BY SME NEMUSELY PÍSAŤ O TRAGÉDIÍ A JEDNOZNAČNE PRELET NAD 200KW JE JASNE DEFINOVANÝ LETECKÝMY PREDPISMY
    ČES ICH PAMIATKE

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *