Havária vrtuľníka Mi-8 na Letisku Poprad

AKTUALIZUJEME Vrtuľník Mi-8 OM-TMT spoločnosti TECHMONT havaroval dnes večer približne o 19.30 h na popradskom letisku, keď sa pokúšal o pristávací manéver. Príčinu nehody vyšetrujú. Informoval o tom hovorca Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Prešove Daniel Džobanik. Operačný dôstojník Krajského riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru v Prešove Pavol Palša potvrdil, že podľa prvých hlásení ide o vrtuľník Mi-8. Na mieste zasahujú dve vozidlá popradských hasičov. Podľa dostupných informácií sa podarilo všetkým členom posádky vrtuľníka dostať zo stroja von. Džobanik doplnil, že vo vrtuľníku sa v čase nehody nachádzali tri osoby. Pilot utrpel ľahké zranenie, ďalšie dve osoby sú iba otrasené. Všetkých troch sanitky odviezli na vyšetrenie do nemocnice. Podobný incident vrtuľníka Mi-8 spoločnosti TECHMONT sa stal aj v roku 2008 v Sopotníckej doline, vtedy prišli o život 3 členovia posádky (viac v článku Havária vrtuľníka Mi-8 v Banskej Bystrici). Prečítajte si prehľad informácií o havárii vrtuľníka Mi-8 na Letisku Poprad.

Základné informácie o vrtuľníku OM-TMT

  • Typ vrtuľníka / Helicopter Type: Mil Mi-8T
  • Poznávacia značka / Registration Marks: OM-TMT
  • Výrobné číslo / Serial Number: 98308361
  • Vlastník vrtuľníka / Helicopter Owner: TECH-MONT helicopter company, s.r.o.
  • Prevádzkovateľ / Operator: TECH-MONT helicopter company, s.r.o.
  • Súvisiace registrácie / Consecutive registrations: CCCP-22713, RA-22713, OM-TMT

Fotogaléria vrtuľníka OM-TMT

Fotky vrtuľníka a kompletné údaje o ňom nájdete na stránke vrtuľník Mi-8 OM-TMT.

Poprad.24 – príčiny nehody a vyšetrovanie

Ako informoval hovorca Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Prešove Daniel Džobanik, na popradské letisko dnes pricestovali na obhliadku vrtuľníka pracovníci Leteckého úradu SR, ktorí zisťujú príčiny nehody. „Danou vecou sa bude zaoberať aj policajný vyšetrovateľ z Popradu,“ podotkol Džobanik s tým, že v tejto súvislosti sa zrejme začne aj trestné stíhanie. „Budeme čakať na závery vyšetrovania odborníkov z Leteckého úradu,“ poznamenal. Vrtuľník havaroval na popradskom letisku z doposiaľ nezistených príčin v piatok približne o 19.30 h. Priletel tam z Vysokých Tatier. „Vrtuľník počas pristávania z približne desaťmetrovej výšky padol na zem a listami rotora sa zaryl do zeme, následkom čoho sa otočil viackrát okolo svojej osi a jeho motor následne zhasol. Poškodil sa v rotorovej časti a bol ulomený jeho chvost, kde chýbali vyrovnávacie listy rotora,“ priblížil Džobanik s tým, že počas nehody utrpeli ľahké zranenie dvaja z troch členov posádky. „Podľa vyjadrení pracovníkov Rýchlej zdravotníckej pomoci pilot utrpel odreninu ľavej hornej končatiny a ďalší člen posádky sa sťažoval na bolesti v chrbtici,“ ozrejmil policajný hovorca. Nehoda vrtuľníka chod popradského letiska nenarušila, keďže nespadol na betónovú, ale trávnatú plochu. „Naša prevádzka je zabezpečovaná štandardným spôsobom,“ povedala Herkeľová s tým, že v súvislosti so spomínanou udalosťou zasadal ešte v piatok večer krízový štáb. „Informácie, ktoré sme získali, sme dnes odovzdali polícii a Leteckému úradu,“ doplnila riaditeľka. Vyšetrovanie a obhliadka miesta nehody stále prebieha. „Podľa mojich informácií vrtuľník nebude predmetom zaistenia a dnes dôjde pravdepodobne k jeho odtiahnutiu a úprave trávnatej plochy letiska,“ uzavrela Herkeľová.

Poprad24.sk: Nešťastie na letisku: Zrútil sa 7-tonový vrtuľník Mi-8!

Letecké nešťastie! Nehoda na popradskom letisku: Pri pristávaní havaroval vrtuľník! Na popradskom letisku sa zrútil sedemtonový vrtuľník MI-8. Podľa očitého svedka sa stroj pri pristávaní začal nezvyčajne krútiť. Na miesto nehody okamžite vyštartovali hasiči. Na miesto nehody smeruje inšpekcia Leteckého úradu. Vyšetrovanie nehody začne v sobotu ráno. Podľa čerstvých informácií došlo okolo 19:30 k havárii jedného z vrtuľníkov popradskej firmy TECH-MOT. Predbežné údaje nehovoria o obetiach či zraneniach. Situáciu sledujeme a budeme priebežne aktualizovať. Podľa výpovede očitého svedka Martina z Popradu, ktorý chodí letisko pozorovať pravidelne, bolo pristávanie tohto vrtuľníka od začiatku podozrivé. Tieto typy totiž chodia pristávať do Spišskej Novej Vsi: „Pri pristávaní sa vrtuľník začal zvláštne krútiť a po dopade bolo vidieť krátky záblesk. Hasiči z celého Popradu tu boli do štyroch minút.“ Vrtuľník teda zrejme začal s autorotáciou. Podľa neoverených informácií posádka stihla pred pádom zo stroja vyskočiť. Verme, že sa nikomu nič nestalo. Prvé, neoficiálne údaje, hovoria o jednom ľahko zranenom a ďalších iba otrasených pasažieroch. Viac budeme vedieť po oficiálnom vyhlásení. Momentálne zasadá krízový štáb a situáciu i okolnosti prešetruje. Riaditeľka letiska Poprad-Tatry Ivana Herkeľová poskytla krátko pred 23. hodinou novinárom toto vyhlásenie: „Dňa 3.8.2012 o 19.30 h miestneho času pri pristávaní na Letisku Poprad-Tatry došlo z doposiaľ nezistených príčin k leteckej nehode vrtuľníka typu MI-8.“ Bezprostredná pomoc bola poskytnutá útvarmi záchrannej hasičskej služby a úsekom letiskovej ochrany. Podľa predbežných informácií trojčlenná posádka neutrpela vážnejšie zranenia. Miesto leteckej nehody prevzali policajné orgány. „Ďalšie informácie z objektívnych dôvodov poskytovať nebudeme,“ uzavrela Herkeľová. K nehode došlo na trávnatej ploche letiska v jeho západnej časti. V tom času už boli v odletovej hale turisti čakajúci na charterový let do bulharského Burgasu. Podľa riaditeľky Herkeľovej k ohrozeniu chodu letiska nedošlo práve preto, že vrtuľník padol na trávnatú plochu. Lietadlo s turistami tak mohlo bez problémov pristáť aj odletieť.

TVnoviny.sk: Fotky havarovaného vrtuľníka v Poprade

Trojčlenná posádka stihla vyskočiť zo stroja v poslednej chvíli. V piatok večer spadol na popradskom letisku vrtuľník MI-8. Po zrútení z neho začalo vytekať palivo. Posádka vyšla z havrovaného stroja po vlastných. Portál TVNOVINY.sk získal prvé exkluzívne fotografie z havárie. Môžete si ich pozrieť v galérii na konci článku. Vrtuľník patril firme Techmont, ktorá vykonávala práce v oblasti Vysokých Tatier. Práve v našom chránenom území začal mať vrtuľník technické problémy. Posádka, ktorú tvorili traja muži, sa preto rozhodla pre návrat na letisko v Poprade. Tesne pred pristátím sa odtrhol z vrtuľníka rotor. Stroj však nespadol na zem z veľkej výšky a traja chlapi vrátane pilota vyšli z helikoptéry po vlastných. Policajný hovorca Džobanik uviedol, že pilot utrpel ľahké zranenie, ďalšie dve osoby sú iba otrasené. Všetkých troch sanitky odviezli na vyšetrenie do nemocnice.

Korzar.sme.sk: Na popradskom letisku havaroval vrtuľník. Ľahko sa zranili sa traja ľudia.

POPRAD. Pri pristávaní na letisku v Poprade havaroval dnes večer približne o 19.30 h vrtuľník súkromnej spoločnosti. Informoval o tom hovorca Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Prešove Daniel Džobanik. Operačný dôstojník Krajského riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru v Prešove Pavol Palša potvrdil, že podľa prvých hlásení ide o vrtuľník Mi-8. Na mieste zasahujú dve vozidlá popradských hasičov. Podľa dostupných informácií sa podarilo všetkým členom posádky vrtuľníka dostať zo stroja von. Džobanik doplnil, že vo vrtuľníku sa v čase nehody nachádzali tri osoby. Pilot utrpel ľahké zranenie, ďalšie dve osoby sú iba otrasené. Všetkých troch sanitky odviezli na vyšetrenie do nemocnice. V Poprade bola v tom čase silná búrka. Zatiaľ nie je istá, či práve počasie nebolo príčinou nešťastia.

Idnes.cz: Na letišti v Popradu havaroval vrtulník s jedním Čechem na palubě

Při přistávání na popradském letišti havaroval v pátek večer vrtulník Mil Mi-8. Pilot utrpěl lehké zranění, další dva lidé, kteří byli v době nehody na palubě, jsou otřeseni. Příčiny nehody se vyšetřují, spekuluje se o vině špatného počasí i technické závadě, informovala slovenská média. Soukromý vrtulník společnosti Tech-mont havaroval v půl osmé večer, řekl mluvčí krajského ředitelství policie v Prešově Daniel Džobanik. Na popradském letišti zasahovaly všechny záchranné složky i policie, uvedl server SME.sk. Podle operačního důstojníka popradských hasičů Jozefa Fabiána byli v době nehody ve vrtulníku tři lidé, a to dva slováci a jeden Čech, citoval důstojníka slovenský web čas.sk. Po pádu začala ze stroje vytékat hořlavina. Posádka však podle dostupných informací stihla vrtulník opustit. Pilot se lehce zranil, ostatní dva členové posádky byli otřeseni. Záchranná služba je všechny odvezla do nemocnice. Server SME.sk uvedl, že v době nehody byla v Popradu silná bouřka, která mohla nehodu zapříčinit. Vyšetřování je ovšem zatím na začátku.

Cas.sk: Nešťastné pristávanie: Na letisku v Poprade padol vrtuľník!

Piatkový večer priniesol haváriu vrtuľníka Mi-8 na letisku v Poprade. Došlo k nej počas pristávania stroja. Pri páde sa zranil jeden muž, dvaja boli otrasení. Na mieste havárie, ktorá sa stala v piatok o 19.30 hodine, boli všetky záchranné zložky a polícia. Nešťastnú udalosť potvrdil prešovský krajský policajný hovorca Daniel Džobaník. Ako pre Čas.sk uviedol operačný dôstojník popradských hasičov Jozef Fabián pri páde boli vo vrtuľníku tri osoby. Po páde začala zo stroja vytekať horľavina. Posádka stihla vrtuľník opustiť. Pilot sa zranil ľahko, ostatní dvaja boli pádom otrasení. Trojčennú posádku tvorili jeden občan Českej republiky a dvaja Slováci. Zasahovali pozemní záchranári, ktorí odviezli všetkých členov posádky do nemocnice. Vrtuľník patrí popradskej firme Tech-mont. Firma robila práce v oblasti Vysokých Tatier. Po problémoch so strojom sa posádka vrátila na letisko v Poprade, kde vrtuľník havaroval.

TASR: POPRAD: Havária vrtuľníka chod letiska nenarušila, vyšetrovanie nehody pokračuje

Poprad 4. augusta (TASR) – Na popradskom letisku došlo v piatok (3.8.) večer k nehode vrtuľníka súkromnej spoločnosti počas pristávacieho manévru. Riaditeľka letiska Ivana Herkeľová TASR potvrdila, že jeho prevádzka v súvislosti so spomínanou nehodou narušená nie je. Ako TASR informoval hovorca Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Prešove Daniel Džobanik, na popradské letisko dnes pricestovali na obhliadku vrtuľníka pracovníci Leteckého úradu SR, ktorí zisťujú príčiny nehody. „Danou vecou sa bude zaoberať aj policajný vyšetrovateľ z Popradu,“ podotkol Džobanik s tým, že v tejto súvislosti sa zrejme začne aj trestné stíhanie. „Budeme čakať na závery vyšetrovania odborníkov z Leteckého úradu,“ poznamenal. Vrtuľník havaroval na popradskom letisku z doposiaľ nezistených príčin v piatok približne o 19.30 h. Priletel tam z Vysokých Tatier. „Vrtuľník počas pristávania z približne desaťmetrovej výšky padol na zem a listami rotora sa zaryl do zeme, následkom čoho sa otočil viackrát okolo svojej osi a jeho motor následne zhasol. Poškodil sa v rotorovej časti a bol ulomený jeho chvost, kde chýbali vyrovnávacie listy rotora,“ priblížil Džobanik s tým, že počas nehody utrpeli ľahké zranenie dvaja z troch členov posádky. „Podľa vyjadrení pracovníkov Rýchlej zdravotníckej pomoci pilot utrpel odreninu ľavej hornej končatiny a ďalší člen posádky sa sťažoval na bolesti v chrbtici,“ ozrejmil policajný hovorca. Nehoda vrtuľníka chod popradského letiska nenarušila, keďže nespadol na betónovú, ale trávnatú plochu. „Naša prevádzka je zabezpečovaná štandardným spôsobom,“ povedala Herkeľová s tým, že v súvislosti so spomínanou udalosťou zasadal ešte v piatok večer krízový štáb. „Informácie, ktoré sme získali, sme dnes odovzdali polícii a Leteckému úradu,“ doplnila riaditeľka. Vyšetrovanie a obhliadka miesta nehody stále prebieha. „Podľa mojich informácií vrtuľník nebude predmetom zaistenia a dnes dôjde pravdepodobne k jeho odtiahnutiu a úprave trávnatej plochy letiska,“ uzavrela Herkeľová.

39 Replies to “Havária vrtuľníka Mi-8 na Letisku Poprad

  1. Starší vrtuľník ruskej výroby, máš to tam napísané. Dúfam, že sa nikomu nič vážne nestalo.

  2. Na markízackých novinách vraveli, že drobné poškodenie vrtuľníka. Ale keď kukneš na tie fotky vo fotogalérii, tak ten vrtuľník je na odpis. POvedal by som, ze piloti a navigátori mali veľké šťastie, že z toho vyviazli v poriadku. Rozbité listy rotora, zadný chvostový nosník. Vrtuľník už mal čo-to zažité.

  3. V leteckom registri. Inak Mi-8 lieta aj na rybí olej, takze tento muzealny kusok z ruska uz mal davno sediet dolu.

  4. Techmont má druhý vrtuľník, sice z menšov kapacitov,ale moderny MD 530 dougles FF a to je raketa.

  5. Kde sa vela lieta, vela sa aj pada, to je bohuzial zakon prirody. Ludia este nevedia lietat, len sa to ucia.

  6. Mi-8 – první sériová verze vyrobená v počtu asi 1000 kusů.
    Mi-8T – dopravní verze všeobecného použití určená především pro přepravu nákladu v kabině a v podvěsu. V kabině může přepravovat náklad až do 4000 kg a na vnějším závěsu pod trupem až do 3000 kg. Boční sklopná sedadla umožňují přepravu 24 osob. Tuto verzi lze upravit na sanitní vrtulník nebo pro záchranné práce Ve vojenské verzi slouží jako výsadkový vrtulník a na zbraňových závěsnících může nést 128 neřízených raket a nebo jinou výzbroj.
    Mi-8P – osobní verze. V klimatizované kabině může přepravovat až 28 cestujících.
    Mi-8S – salónní provedení osobní verze pro 9 nebo 11 cestujících.
    Mi-8TB – těžký bitevní vrtulník s pohyblivým 12,7 mm kulometem v přídi a vnějšími závěsy pro 6 bloků neřízených raket UB-32-57 (32 raket S-5 ráže 57 mm). Na koncích zbraňových nosičů je po dvou odpalovacích rampách pro dvojici protitankových střel 9M-17P (AT-2 Swatter) s maximálním doletem 3500 m.
    Mi-8TBK – exportní verze schopná nést 6 protitankových střel 9M-14M (AT-3 Sagger).
    Mi-8VKP/Mi-9 – létající velitelské stanoviště.
    Mi-8PPA – verze pro vedení radiolektronického boje.
    Mi-8MT/Mi-17 – všechny verze s příponou M jsou též označovány jako typ Mi-17. Označení Mi-17 se používá pro export. Jedná se o vylepšený Mi-8 z roku 1976 s výkonnějšími motory TV3-117MT 2x 1435 kW, s navigačním a informačním systémem a moderními spojovacími prostředky. Dále je vybaven účinnými prostředky ochrany proti pritiletadlovým řízeným střelám s infračervenou naváděcí soustavou. Může být též osazen povětrnostním radarem, který může sloužit i pro navigaci. Na boky trupu je možno zavěsit zbraňové nosiče pro šest závěsníků, na které lze zavěsit raketové bloky UB-32-57 (6x 32 střel S-5 ráže 57 mm) nebo B-8-V20 (6x 20 střel S-8 ráže 80 mm) a další výzbroj.
    Mi-17P – zmodernizovaný Mi-8PPA s plošnými anténami namísto antén s křížovými prvky.
    Mi-17Z2 – verze se dvěma páry kontejnerů nesoucích pasivní elektronickou detekční aparaturu.
    Mi-17-1VA – létající nemocnice z roku 1989. V nákladovém prostoru je malý operační sál.
    Mi-17M – modernizovaná verze Mi-17 s motory TV3-117 VM (2x 1545 kW).
    Mi-18 – prodloužená verze Mi-8 o 1m, která má zatahovací podvozek (přední kolo polozatahovací jako u Mi-24 a kola hlavního podvozku byla ukotvena v jakýchsi pahýlech na boku trupu a zatahovala se naplocho k podélné ose trupu (jako u vrtulníku AgustaWestland AW109), dále byli odstraněny nádrže na bocích trupu a nádrž přemístěna do spodní části trupu, nosnost byla zvýšena z 4000kg na 5000kg a byly zabudovány nové motory TV3-117MT o výkonu 1425 kW, sériově se ovšem nevyrábí.
    Mi-8MTB-2 – oproti Mi-17 M má dodatečné pancéřování pilotní kabiny vnějšími deskami a zlepšenou ochranu hydraulických soustav.
    Mi-8MTB-5/Mi-17MD – verze z poloviny 90 let. Má zcela nově tvarovanou příď do níž může být zastavěn povětrnostní radar. Může přepravovat 36-40 plně vyzbrojených vojáků. Vnější závěs má nosnost 5000 kg a standardní naviják 300 kg. Dolet s instalací vnějších palivových nádrží je 1600 km. Stroj může nouzově přistát i na vodní hladině, protože je vybaven plovákovým systémem, který se nafoukne do 10 sekund a udrží vrtulník na vodní hladině déle než 30 minut.

  7. Navyse pred mesiacom spadol ten Kompress (nastastie pilot Ondrus prezil „s odretymi usami“) a mesiac predtym v juznych cechach narazil do zemegule ultralahky vrtulnik a zomreli dvaja cest ich pamiatke!

  8. Vrtulník, který ve středu a ve čtvrtek pracoval na Sněžce včera (3.8.) havaroval na letišti v Popradě.

  9. Veľké šťaštie, že sa to stalo na popradskom letisku, kde mali možnosŤ pristať autorotáciou na otvorenom priestranstve. Ak by sa to stalo v lese, ako pred 4 rokmi, tak to mohlo skoncit ovela horsie.

  10. Su to 4 roky a jeden mesiac, co spadol vrtulnik TECHMONT:
    3. 8. 2012, Letisko Poprad – havária vrtuľníka Mi-8 OM-TMT, Tech-Mont Helicopter company
    3. 7. 2008, Sopotnícka dolina, Nízke Tatry, okres Banská Bystrica – havária vrtuľníka Mi-8, Tech-Mont Helicopter company

  11. Pád vrtuľníka Mi-8: Polícia poskytla ďalšie informácie
    Vrtuľník MIL Mi-8 popradskej firmy TECH-MONT prepravoval v piatok stavebný materiál z Popradského plesa na Chatu pod Rysmi vo Vysokých Tatrách.
    „V čase okolo 19:20 h pri zlete z Chaty pod Rysmi došlo pravdepodobne k preseknutiu oceľového podvesného lana, zaveseného v spodnej časti vrtuľníka, vrtuľou zadného rotora vrtuľníka, v dôsledku čoho došlo k horizontálnemu a vertikálnemu rozkmitaniu stroja,“ informoval krajský policajný hovorca Danie Džobanik.
    Po stabilizovaní vrtuľníka kapitánom posádky sa táto z dôvodu bezpečnosti rozhodla pristáť na letisku v Poprade.
    Pri pristávacom manévri počas zníženia rýchlosti letu pred dosadnutím, začal vrtuľník náhle uhýbať a nakláňať sa doľava, pričom urobil dve až tri špirály, ktorým sa zmenšoval polomer a zvyšoval náklon. Vrtuľník sa tiež začal otáčať okolo zvislej osi stroja, čo bolo pravdepodobne v dôsledku poškodenia zadného vyrovnávacieho rotora.
    „Následne vrtuľník nekontrolovateľne dopadol z výška cca 10 metrov na zem a prevrátil sa na pravý bok. Pri nehode sa nikto z trojčlennej posádky vážne nezranil,“ uzavrel Džobanik.
    Spôsobená škoda bola predbežne vyčíslená na 1.000.000,-EUR. Pád vrtuľníka taktiež vyšetruje letecký úrad.

  12. Je otázne, či spomínaný stroj po piatkovej havárii ešte vzlietne, podstatné je však to, že pri nej nikto neprišiel o život.

  13. Je to minimálne divné, že by lano preseklo zadný rotor. Buď boli poveternostné podmienky také, že lano fúklo dozadu, alebo je to nejaký balast.

  14. Zdá sa, že to bol celkom kontrolovaný pád, resp. autorotácia. Núdzové pristátie na letisku, na trávnatej časti, to vyzerá, akoby to bolo riadené pristátie. Čím chcem povedať, že ak by bol vrtuľník vo vyššej výške, tak by to nemuselo dopadnúť dobre. Ak by k tomu došlo vo výške 35 metrov, tak by rozkmitaný stroj absolvoval incident vo vzduchu a dolu by už dopadli len „plechy“.

  15. AUTOROTACIA SA VYKONAVA V PRIPADE VYSADENIA MOTOROV A V URCITEJ VYSKE .A CO SA TYKA RIADENIA VRTULNIKA SU TAM DVAJA PANI PILOTI A JEDEN BORTAK-PALUBNY TECHNIK.A TO SPOMINANE LANO MOHLO DOPOMOCT K NEOVLADATELNOSTI VRTULNIKA ZA ZAZRACNYCH OKOLNOSTI.PROSIM LUDIA NEVYMYSLAJTE HLUPOSTI A SKUSTE SI NASTUDOVAT NIEKTORE VECI A ZAKONITOSTI.NAPOSLEDY BOLI STUDOVANI LUDIA V PRESOVE A V KOSICIACH ALE TICH ROZPRASILA TATO SKURV……. SPOLOCNOST.SKUSTE SA INFORMOVAT TAM KDE JE ROZUM A NIE TAM KDE JE BANDA HLUPAKOV.A CO SA TYKA PILOTOV SU TO PANI PILOTI ,LEBO MAJU ODLIETANE VIACEJ HODIN AKOP NIEKTORI JAZDU NA AUTE.

  16. Ok, TECHNIK, suhlasim s tebou vo vacsine veci. Ale to lano, tomu nerozumiem, ked je zavesene v podvese, tak ako sa mohlo dostat az k chvostovemu rotoru? Spominas „zazracne“ okolnosti, tak ak to myslis ironicky, tak s tebou suhlasim. To s tym nemohlo v ziadnom pripade suvisiet.

  17. MOZE SA STAT ZE SA PILOT PRI PRISTAVANI DOSTANE DO VZDUSNEHO PORIVU,PRICOM DRZI V PRAVEJ RUKE PAKU CYKLICKEHO RIADENIA A V LAVEJ RUKE PAKU KOLEKTIVNEHO RIADENIA NOHY MA NA PARALEROGRAME CO JE OVLADANIE SMEROVEHO KORMIDLA CIZE U VRTULNIKA O VYROVNAVACI ROTOR.CISTO TEORETICKY SA VRTULNIK PREPADNE PRICOM LAVA RUKA IDE DOLU A PRAVA DOPREDU ABY NABRAL RYCHLOST.AK TEDA PADNE DOLU A DOPREDU LANO NESTIHNE ZAREAGOVAT TAK RYCHLO NA PAD A MOZE SA DOSTAT DO VRTULKY .A KEDZE VYROVNAVAJUCI ROTOR SLUZI K VYROVNAVANIU REAKCNEHO MOMENTU HLAVNEHO ROTORA A AK UTNEM LISTY NA VRTULKE ,CELY VRTULNIK SA VLASTNE STAVA NEOVLADATELNY A ZACNE SA TOCIT OKOLO OSY ROTORA HLAVNEHO REDUKTORA.TOTO JE LEN SKRATENE VYSVETLENIE.NAKOLKO UZ NIE SOM MOZNO AJ NASTASTIE PRI ZDROJI INFO MOZEME HOVORIT CISTO LEN O TEORETICKEJ ROVINE.A KEDZE BRAT RUS VYROBIL TAKYTO SKVELY VRTULNIK ,NEOSTAVA NIC INE LEN SA UCIT ROBIT S NIM.SKVELY HOVORIM VAZNE LEBO NEJAKYCH PAR ROKOV SOM DREL NA MI 17 A VIEM O COM HOVORIM.TYM POZDRAVUJEM VSETKYCH ODBORNIKOV KTORI DAVAJU TAKYMTO STROJOM ROZNE PRIVLASKY.

  18. MOZE SA STAT ZE SA PILOT PRI PRISTAVANI DOSTANE DO VZDUSNEHO PORIVU,PRICOM DRZI V PRAVEJ RUKE PAKU CYKLICKEHO RIADENIA A V LAVEJ RUKE PAKU KOLEKTIVNEHO RIADENIA NOHY MA NA PARALEROGRAME CO JE OVLADANIE SMEROVEHO KORMIDLA CIZE U VRTULNIKA O VYROVNAVACI ROTOR.CISTO TEORETICKY SA VRTULNIK PREPADNE PRICOM LAVA RUKA IDE DOLU A PRAVA DOPREDU ABY NABRAL RYCHLOST.AK TEDA PADNE DOLU A DOPREDU LANO NESTIHNE ZAREAGOVAT TAK RYCHLO NA PAD A MOZE SA DOSTAT DO VRTULKY .A KEDZE VYROVNAVAJUCI ROTOR SLUZI K VYROVNAVANIU REAKCNEHO MOMENTU HLAVNEHO ROTORA A AK UTNEM LISTY NA VRTULKE ,CELY VRTULNIK SA VLASTNE STAVA NEOVLADATELNY A ZACNE SA TOCIT OKOLO OSY ROTORA HLAVNEHO REDUKTORA.TOTO JE LEN SKRATENE VYSVETLENIE.NAKOLKO UZ NIE SOM MOZNO AJ NASTASTIE PRI ZDROJI INFO MOZEME HOVORIT CISTO LEN O TEORETICKEJ ROVINE.A KEDZE BRAT RUS VYROBIL TAKYTO SKVELY VRTULNIK ,NEOSTAVA NIC INE LEN SA UCIT ROBIT S NIM.SKVELY HOVORIM VAZNE LEBO NEJAKYCH PAR ROKOV SOM DREL NA MI 17 A VIEM O COM HOVORIM.TYM POZDRAVUJEM VSETKYCH ODBORNIKOV KTORI DAVAJU TAKYMTO STROJOM ROZNE PRIVLASKTKY A ESTE COSI . MALOKTO VIE ZE OTACKY VYROV ROTORA NA MI 17 SU CEZ 1100 OTACOK ZA MINUTU CO JE SKORO 19 OTACOK ZA SEKUNDU TAK AK CHYTI VRTULKA COKOLVEK DOJDE PRI TAKOMTO STRETE K MASAKRU VRTULKY. S POZDRAVOM

  19. Teraz v reportazi na TV JOJ v novinach hovoril majitel tej firmy, ze lano bolo odstrihnute? Co to znamena? Leteli s polovicnym lanom? takze tam nebolo to zavazie, ktore zabezpecuje, aby bolo lano napnute?

  20. PROSIM TO NECH NIKOHO NETRAPI LEBO TO JE VOJENSKE TAJOMSTVO A ZAKON 100 MI TO NEDOVOLUJE.CHCEL SI VEDIET AKO SA TO MOHLO STAT A NIE NA TO NA COM,KEDY KDE A SKYM SOM LIETAL .MOZEM POVEDAT LEN TOLKO ZE TO BOLI A ESTE NASTASTIE SU PANI PILOTI A ZAROVEN MOJI STARI ZNAMI.CO SA TYKA LANA K TOMU JE TAZKO SA VYJADROVAT.AK USUDIME ZE V PODVESE MOZU NOSIT OSMICKA 3 TONY A SEDEMNASTKA 4 TONY KVOLI VYKONOM MOTOROV ,LANO MAVA CCA 25 METROV AK BY HO STRIHLO V POLOVICI MA ESTE STALE 12,5 METRA A AK MA HRRUBKU 10 MM A JE S OCELOVOV DUSICKOV VYSLEDOK SA ROVNA NASTASTIE LEN VYRAZ LETECKA NEHODA.A CO SA TYKA UDRZBY SU NA TO PREDPISY O KTORYCH SA RADSEJ NEBUDEM NEJAK ZMIENOVAT.A AK SI NIEKTO MYSLI ZE CHLAPI TECH.PERSONAL SU HNUPI A PUSTILI BY VERTALIOT DO VZDUCHU POSKODENY ALEBO INAK NESCHOPNY TAK SU VSETCI NA OMYLE.ZA TO JE CHLADOK.DAM VAM CROBAKA DO HLAVY .CO TAK UNAVA MATERIALU.AJ TO BOHUZIAL STAVA .AK JE RIADENIE NEFUNKCNE MOZE ZLYHAT HYDRAULIKA ALEBO LANA ALEBO RETAZ ALEBO VLOZENY REDUKTOR ALEBO ……. . MOZNOSTI A SUVISLOSTI JE VELA .ROZPISOVAT BY SME MOHLI ROZOBERAT DO ZATRA TAK PROSIM ZAHRYZNITE SA DO PROBLEMATIKY HLBSIE A POTOM ROBTE ZAVERY CO SA STALO A KTO A PRECO BOL NA VINE.PANSTVO NAJDOLEZITEJSIE JE NA TOM VSETKOM TO ZE CHLAPI ZIJU A BUDU LIETAT DUFAM DALEJ.

  21. Ano, suhlasim s tebou. Nikomu nezavidim robotu na takychto strojoch. Tiez uz mali svoj vek, ale ved tolko takych strojov lieta stale vo svete.

  22. ASI SI TO NEPOCHOPIL .SU PREDPISY NA UDRZBU LIETADIEL,VDAKA KTORYM MOZU LIETAT TAK DLHO .TO ZE JE STROJ MORALNE ZASTARALY NEZNAMENA TO HNED ZE JE ZLY.TIE STROJE SU PRAVIDELNE KONTROLOVANE CP-CELKOVA PREHLIADKA,PP-PREDPISANE PRACE,SO-STREDNA OPRAVA,GO,GEN OPRAVA VDAKA TOMUTO SYSTEMU PRAC SU LIETADLA UDRZIAVANE V KONDICII.A ESTE COSI AK BY PILOT LIETAL KAZDU CHVILU NA INOM TYPE STALE MODERNEJSOM ,VERIM VO VACSIU NEHODOVOST.PILOT AJ TECHNICI MUSIA MAT TOTIZ NEJAKE NAVYKY A SYSTEM PRACE .NA JEDNEJ STRANE JE TO BUZERACIA NA STRANE DRUHEJ TO PRINASA OVOCIE

  23. COSA TYKA STRIHNUTIA LANA JE TO JEDNODUCHE.BERME DO UVAHY ZE VRTULNIK MA NEJAKU DOPREDNU RYCHLOST.AK BY NASTALA SITUACIA ZE IDE BURKA ZVYSI SA RYCHLOST VETRA .TO ZNAMENA ZE PRI KLESANI MOZE LANO TAKPOVEDIAC ZAFUKNUT AZ K VYROVNAVACIEMU ROTORU A NESTASTIE JE NA SVETE.A TO LANO NESMIE BYT NAPNUTE POCAS LETU,LEN PRI PREVOZE NAKLADU.Z BESPECNOSTNEHO HLADISKA AK BY SA LANO O NIECO ZACHYTILO CISTO TEORETICKY ,KYM SA NAPNE NEMUSI SA NIC STAT ALEBO CAS NA TRHNUTI LANA JE DLHSI A PRIEBEH PLYNULEJSI.OTAZNE JE ZE KEDY PRISLI NATO ZE JE LANO TRHNUTE .CI POCAS LETU ALEBO AZ PO PRISTATI.ALE TO SU UZ SPEKULACIE.K TOMU TREBA VSAK FYZIKU SPOJIT S AERODYNAMIKOU .A TO ZE ZAKONY FYZIKY ESTE NIK NEOKLAMAL SVEDCI FAKT ZE CIM VIAC ZBYTOCNYCH SYSTEMOV MATE V AUTE ,TYM VIAC NEHOD JE NA CESTACH.Z LUDI SA TOTIZ STAVAJU CVICENE OPICE ,KTORE POTOM PRESTAVAJU ROZMYSLAT CO SA MOZE STAT.TAKZE VAM NEOSTAVA NIC INE LEN SA UCIT A SPAJAT REALNE VECI SPOLU.A VERIM TOMU ZE PRAVDU NAJDETE M.OZNO V PIATICH VETACH VSETKYCH CLANKOV O NEHODE

  24. No ak títo páni piloti vedia že lano môže poškodiť vrtulník prečo si to neporiešili? alebo sa takémotu nešťastiu nedá predísť?

  25. odpoviem: určite sa už podobné veci stali- stačí si pozrieť youtube, potom asi vieme aj urobiť nejaké opatrenie aby takýto stroj nepadol niekde v hustej aglomerácii že? alebo sa mýlim?

  26. A to je ten vrtulnik ktory lietal v Bratislave koncom jula a zaciatkom augusta ponad Kramare a prenasal akesi predmety a asi 4 dni otravoval svojim hlukom obyvatelov? Sledovala som to a bala so sa pomyslet co by sa stalo, keby ….
    Musel to byt hodne financne a i inak zaisteny “ developer“

  27. TO CI LANO BOLO PRICINOU NESTASTIA NIE JE ZATIAL POTVRDENE.OPAT CISTO TEORETICKY.AK JE LANO V PODVESE S BREMENOM TAK JE NAPNUTE.AK BY PRASKLO POCAS PREVOZU NAKLADU ,TAK SOM SI ISTY ZE SVIHNE SMEROM K MASINE.PYTAM SA TEDA AKO SA DA PREDIST SITUACIAM O KTORYCH NEVIEME ZE SA STANU?OPAT JE TO TEORIA. A CO SA TYKA TYCH DEVELOPEROV.DAM OTAZKU.MAM PROJEKT KTORY TREBA RYCHLO A VDAKA OCHRANAROM NEJAK DOTIAHNUT DO USPESNEHO KONCA.AKO TO BUDEM RIESIT?ALEBO TECHNICKE PROSTRIEDKY KTORE SU BEZNE K POUZITIU SKONCIA PRE NEDOSTUPNOST TERENU V HANBE.CO POUZIJEM?NO PREDSA STROJ KTORY TO DOKAZE.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *