Prvý nočný let s nočným videním Night Vision Goggles

Popis prvého letu s nočným videním z cyklu Príbehy leteckých záchranárov spod Vysokých Tatier LZZS ATE Poprad. Autor Pavol Svetoň.
Posádky Leteckej záchrannej zdravotnej služby ATE začali dňa 15. januára 2007 v neskorých večerných hodinách, pod vedením švajčiarskeho leteckého inštruktora, špeciálny zdokonaľovací letecký výcvik s pomocou nočného videnia. Uskutočnili niekoľko letov v úplnej tme na Zbojnícku chatu vo Vysokých Tatrách do výšky 1957 metrov nad morom a do okolia Slovenského raja.

Prvenstvo LZZS ATE

LZZS ATE je prvou civilnou leteckou spoločnosťou na Slovensku a po Švajčiarsku, Nemecku a Rakúsku štvrtou v Európe a prvou v krajinách V4, ktorá začala na sklonku roka 2005 používať špeciálne okuliare, ktoré umožňujú záchranné lety v nočných hodinách. Doteraz ich posádky využívali len pri nočných prevozoch pacientov medzi nemocnicami. Po základnom výcviku, ktorý posádky absolvovali na začiatku roka 2006, v priebehu minulého roka nalietali v noci viac ako 120 letových hodín, čo je jedna sedmina z celkového počtu nalietaných hodín v roku 2006. Po absolvovaní zdokonaľovacieho tréningu, ktorý bude prebiehať počas celého tohto roku, posádky LZZS ATE budú môcť absolvovať najnáročnejšie nočné záchranné lety v horskom teréne priamo vo Vysokých a v Nízkych Tatrách, ale aj v iných náročných terénoch na celom Slovensku.

NVG – Night Vision Goggles

Piloti vrtuľníkov LZZS ATE pri nočných letoch používajú špeciálne NVG okuliare (Night Vision Goggles) podobajúce sa na divadelný ďalekohľad, ktoré sú pripevnené na prilbe. Umožňujú im vidieť terénne prekážky, ktoré by za normálnych nevideli. Vidia lesy, lúky, neosvetlené domy ale aj veľmi vzdialené svetelné body. Napríklad vidia svetlo baterky zo vzdialenosti 10 km, blikajúce svetlá sanitky až na vzdialenosť 20-30 km a signálne svetlo umiestnené na TV stožiari vo vzdialenosti 100 km.

Úspešná akcia

Dnešný nočný let na Zbojnícku chatu bol pokojný a bez akýchkoľvek problémov. Piloti Viliam Krivák a Andrej Kohút vo vrtuľníku AGUSTA A107K2 sa bez väčších ťažkostí precízne orientovali v zložitom horskom teréne vo Veľkej Studenej doline. Pod Zbojníckou chatou vysadili lekára Henryka Zajaca a uskutočnili niekoľko cvičných pristátí. Po lete v úplnej tme až tesne nad zemou rozsvietili reflektory, ktoré im pomohli pristáť na zasneženom horskom heliporte. Let do tmy odštartoval novú kapitolu v dejinách leteckej záchrannej služby. Nočné záchranné lety dajú novú šancu všetkým, ktorí budú pomoc v núdzi najviac potrebovať.

Fotogaléria

Nočné videnie - pilot, foto: Pavol Svetoň, LZZS ATEPred nočným letom, foto: Pavol Svetoň, LZZS ATENočné videnie bez okuliarov, foto: Pavol Svetoň, LZZS ATENočné videnie s okuliarmi, foto: Pavol Svetoň, LZZS ATENočný let T. Loesch, foto: Pavol Svetoň, LZZS ATEOkuliare na nočné videnie, foto: Pavol Svetoň, LZZS ATEPilot nočné okuliare, foto: Pavol Svetoň, LZZS ATENočné okuliare, foto: Pavol Svetoň, LZZS ATEPo nočnom lete, foto: Pavol Svetoň, LZZS ATE
Autor fotografií: Pavol Svetoň

Komentáre k článku Prvý nočný let s nočným videním Night Vision Goggles (1)

Vylepšite túto stránku

Chcete doplniť alebo upraviť túto stránku? Vyplňte textové pole nižšie. Ďakujeme ♥