K zvláštnej situácii počas letu vrtuľníka Mi-17 došlo v roku 1997 v priestore Dolné Trhovište.

  • Dátum nehody: 1997
  • Miesto nehody: Dolné Trhovište, okres Hlohovec
  • Typ vrtuľníka: Mi-17 0841, LZ Prešov
  • Posádka: Kšan, Hazucha, Makúch
  • Pravdepodobná príčina havárie: Vysadenie generátorov.

Pri povodniach v Českej republike velitelia prikázali prelet troch Mi-17 z Prešova do Malaciek. Posádka v zložení kpt. Kšán, kpt. Hazucha, kpt. Makúch, Mi-17 0841.

Počas preletu po línii Prešov – Sliač (MP) – Malacky 2450 STD sa nad Vtáčnikom ozvala silná rana. Bolo cítiť zápach v kabíne. Následne vysadili oba generátory. Bolo spustené AI–9V a posádka pokračovala v lete v priestore Topolčian, kde bola pretrhaná oblačnosť. Vrtuľník klesol na výšku 100 m a nasledovalo núdzové pristátie v katastri katastri poľného letiska Dolné Trhovište. AI-9V pracovalo 29 min.

Z rozprávania posádky vrtuľníka Mi-17:

„Na letisku práve končilo cvičenie COOPERATIVE 97 a na veži slúžil skúsený bývalý pilot Marcel Hrnčár. Bol to on, kto zabezpečil prevoz posádky na hangár party, kde nás privítal pplk. Sluka – veliteľ letiska v Piešťanoch. Dal priniesť jedlo a pitie. To bola príkladná letecká kolegialita a pomoc v núdzi. Stretli sme sa s bývalými Plzeňákmi, ktorí boli na cvičení: Žák, Černý (Churchill) a Vlček. Tak jsme to spláchli.“

„Na druhý deň sme šli skontrolovať vrtuľník. V priestore pršalo už 14 dní, a tak som mal obavu o mašinu. Keď sme prišli na plochu, kde stál náš vrtuľník Mi-17, zistil som, že skĺzol do údolia asi o 30 cm. Zaizolovali sme vodiče zo zapečených a poškodených káblov a rozhodli sa preletieť do Piešťan na letisko. Počasie vyhovovalo – oblačnosť asi v 500 m. Do Piešťan sme leteli na núdzový režim, ale bez problémov. Potom sme šli domov.“

„Hneď v pondelok sme odlietali do Malaciek. Môj prvý let s helikoptérou Mi-24. Trochu som sa bál, nebol som zvyknutý letieť v takej malej kabíne.“

„Po skončení povodňovej situácie však udalosti nabrali rýchly spád. Vraj sme porušili všetky pravidlá, ktoré sme mohli a tak budeme potrestaní. Franta sa proti tomu postavil na krídle, ja som vynadal tým teoretikom v Prešove. Zástupca hlavného inžiniera sa za nás nepostavil. V tej dobe se všetci báli čokoľvek povedať. Plk. Dzurilla vládol na Prešovskej základni pevnou rukou a to, čo povedal, to bol zákon. Tí panáci skákali, ako on pískal (např. Bednár, Jančovič, atď). Možno to viedlo k situácii, že za krátky čas odišli do civilu Kšán a Hazucha. Ja som zostal, bol som v treťom ročníku VLA Košice, a tak som sa cez to prekusal.“

Platilo totiž pravidlo, že vždy, keď posádka zvládla zvláštny prípad počas letu, bolo zvykom, že bola odmenená. Na toto pravidlo ale v Prešove akosi zabudli…

Táto stránka je pripravená v spolupráci s českým portálom o helikoptérach www.vrtulnik.cz


Komentáre

  1. Juraj Toth

    Lietalsom na 34 leteckej zakladni v Presove…plukovnik Dzurila je Debil a najme koli nemu som odisiel…aspon som sa nezabil a Zijem si spokojne v Londyne 🙂

Pridaj komentár