Dňa 2. 1. 2006 približne o 19:55 hod. havaroval neďaleko Janovej Lehoty, v okrese Žiar nad Hronom vrtuľník firmy AIR-TRANSPORT EUROPE, banskobystrického strediska LZS.

Fotogaléria

  • Dátum nehody: 2. 1. 2006 19:55
  • Miesto nehody: Janova Lehota, okres Žiar nad Hronom
  • Typ vrtuľníka: Agusta A109K2 OM-ATC, LZS Banská Bystrica, ATE
  • Posádka: †Viktor Remeň, † MUDr. Dalibor Timko, †Karol Javorský
  • Pravdepodobná príčina havárie: Zlé počasie.

· – údaj nie je známy
† – účastník nehody zahynul

Lesník Viliam Vincent počul letieť vrtuľník a zdalo sa mu, že letí príliš nízko. Potom ho aj uvidel, ale bolo mu čudné, že nie je osvetlený. Zvuk motora bol podľa neho normálny. Zakrátko však počul silný výbuch a potom ďalší o niečo menší. Nízko letiaci vrtuľník videl aj ďalší obyvateľ z Dérerovho mlyna, ktorý nechcel byť menovaný. Ten uvidel aj záblesky, ktoré spôsobili dva výbuchy. Spolu so susedom sa vybral na miesto havárie, vzdialenej asi 400 metrov v lesnom poraste vedľa miestneho potoka. Okamžite telefonovali z mobilného telefónu aj hasičom, pretože na mieste videli šľahať plamene. Dostali sa až do bezprostrednej blízkosti vraku, snažili sa volať, či tam niekto nie je živý. Nik sa im však neozval, ale bližšie ísť k vraku horiaceho vrtuľníka sa neodvážili, pretože to bolo veľmi nebezpečné. Podľa polámaných konárov stromov usudzujú, že stroj padal šikmo k zemi a narazil na hrubší kmeň, o ktorý sa úplne rozbil. Veliteľ hasičov uviedol, že k miestu havárie sa dostali po lesnej ceste. Museli prekonávať hlboký sneh i menší vodný tok. Časti vrtuľníka po výbuchoch ešte horeli. Po ich uhasení našli najskôr dve obhorené mŕtve telá a po chvíli vytiahli z trosiek aj tretieho člena posádky, ktorý bol už tiež mŕtvy. Spočiatku ho považovali za nezvestného.

Haváriu neprežili pilot Viktor Remeň († 47), lekár Mudr. Dalibor Timko († 32) a záchranár Karol Javorský († 27).

Pilot vrtuľníka mal nalietaných 6230 letových hodín a 20 ročnú prax. Lietal od roku 1981 a od roku 1982 na vrtuľníkoch. Bol absolventom Vysokej vojenskej leteckej školy v Košiciach. Lietal na vrtuľníkoch Mi-4, Mi-2, Mi-8, Mi-17, mi- 171, PZL KANIA, AGUSTA 109K2. Lietal ako vojenský pilot v Plzni, ako učiteľ lietania v Piešťanoch a neskôr ako pilot letky Ministerstva vnútra SR. Do LZZS ATE Poprad prišiel v roku 2004. Bol vycvičený na lietanie v nočných podmienkach.

Záchranný let na trase Letisko Sliač – Žilina – Banská Bystrica 2.1.2006 bol indikovaný ako prevoz pacienta zo žilinskej nemocnice do nemocnice v Banskej Bystrici. Keďže vrtuľník AGUSTA A109K2 OM-ATC bol vybavený špičkovou navigačnou a prístrojovou technikou, umožňujúcou letieť aj v noci a počasie, ktoré v ten večer bolo, neobmedzovalo plánovaný let, rozhodol sa letieť.

Fotogaléria

Letecké nešťastie Janova LehotaLetecké nešťastie Janova LehotaLetecké nešťastie Janova LehotaLetecké nešťastie Janova LehotaLetecké nešťastie Janova LehotaLetecké nešťastie Janova LehotaLetecké nešťastie Janova LehotaLetecké nešťastie Janova LehotaLetecké nešťastie Janova LehotaLetecké nešťastie Janova LehotaLetecké nešťastie Janova LehotaLetecké nešťastie Janova LehotaLetecké nešťastie Janova Lehota

Fotky – zdroj: www.vrtulnik.cz a www.blesk.cz

Táto stránka je pripravená v spolupráci s českým portálom o helikoptérach www.vrtulnik.cz


Komentáre

Pridaj komentár