Slovenská republika po rozdelení ČSFR založila svoju leteckú službu nazvanú Letecký útvar Ministerstva vnútra Slovenskej republiky (LÚ) so sídlom v Bratislave.

LÚ bol vybavený ako vrtuľníkmi (Mi-2, Mi-8), tak aj lietadlami (Tu-154M, Jak-40) a bol najprv začlenený pod Ministerstvo vnútra SR ako samostatný útvar, od roku 2005 potom pod Úrad pre ochranu ústavných činiteľov a diplomatických misií MV SR ako Odbor leteckej prepravy. Letecký útvar tak i naďalej zostal pod ministerstvom vnútra, ale už nie ako samostatný útvar. Sídlo bolo od roku 1993 na letisku v Bratislave – Ivánke (teraz letisko M. R. Štefánika).

Medzi hlavné úlohy Leteckého útvaru patrí:

  • preprava ústavných činiteľov a VIP
  • lety pre políciu
  • lety pre Hasičský a záchranný zbor SR
  • lety pre slovenskú horskú službu
  • komerčná preprava osôb (lietadlami po povolení MV SR)
  • lety pre ostatné štátne zložky podľa dohody s MV SR

Skladba úloh je teda veľmi podobná ako u PČR LS, jedinou výnimkou je prevádzkovanie LZS. Záchrannú službu zabezpečujú súkromní prevádzkovatelia a nie LÚ. V súčasnosti sa na Slovensku uvažuje o tom, že by prepravu ústavných činiteľov a s ňou i lietadlový park prevzala Armáda Slovenskej republiky.

Pri delení techniky (v pomere 2:1 pre ČR) Slovensko nedostalo stroje Bö-105. Tie boli kompenzované väčším počtom strojov Mil Mi-8, ktoré boli vtedy rozdelené v opačnom pomere 1:2. Slovensko tak v roku 1993 disponovalo 4 vrtuľníkmi Mil Mi-8 (B-8427, B-8231, B-8939, B-8532) a šiestimi vrtuľníkmi Mi-2 (B-2950, B-2909, B-2744, B-2406, B-2405, B-2048). Stroje Mi-8 (B-8939) a Mi-2 (B-2048) boli neskôr zničené pri nehodách.

V druhej polovici deväťdesiatych rokov bolo potrebné nájsť adekvátnu náhradu za starnúci letecký park. Bol vybratý ruský stroj Mi-171, forma nákupu bola realizovaná ako odpis z ruského dlhu. Medzi rokmi 2001 a 2004 boli dodané 4 kusy týchto vrtuľníkov (B-1717, B-1730, B-1770, B-1786). Mi-171 je postupným vývojom modernizovaný vrtuľník vychádzajúci zo stroje Mi-8. Oproti Mi-8 je však vybavený výkonnejšími motormi s väčším prebytkom výkonu a je teda vhodnejší pre lietanie v náročnejších podmienkach (hory). V súčasnej dobe sú v prevádzke všetky stroje Mi-171, jeden vrtuľník Mi-2 a jeden Mi-8. Perspektívne sa uvažuje o možnosti zaobstarania jedného až dvoch nových vrtuľníkov typu EC-145.

Zdroj: Fojtík, J., Policejní vrtulníky, Praha: Naše Vojsko, 2007

Recenzia knihy: Jakub Fojtík - Policejní vrtulníky Viac informácií o Leteckom útvare MVSR nájdete v knihe Jakub Fojtík – Policejní vrtulníky

Táto stránka je pripravená v spolupráci s českým portálom o helikoptérach www.vrtulnik.cz


Pridaj komentár