Podnik so zahraničnou majetkovou účasťou alebo tzv. Joint venture je charakterizovaný ako spoločenstvo medzi zahraničným partnerom a miestnym partnerom v krajine sídla podniku. Joint venture predstavuje dlhodobo kapitálovo zdôvodnenú a zmluvne určenú spoluprácu medzi podnikmi z rôznych krajín. Joint venture je jednou z foriem vstupu podniku na zahraničný trh.
Dôvody vzniku Joint venture
- moderné technológie zrýchľujú pohyb informácií vnútri organizácie, umožňujú zdieľať informácie a znalosti na diaľku, tento technologický pokrok musí byť zároveň podporený personálnou stratégiou –> ľudia musia byť schopní interpretovať údaje a prijímať správne rozhodnutia v diferencovanom prostredí
 - stratégia musí byť formulovaná a zároveň komunikovaná voči zahraničným dcérskym spoločnostiam a vnútri MNC / TNC koordinovaná
 - výber personálnej stratégie MNC / TNC reflektuje vlastné preferencie firmy, ako aj externé prostredie
 - personálne aktivity a praktiky, ktorá sa používajú v domácom prostredí, je potrebné v hostiteľskej krajine určitým spôsobom modifikovať
 - pri výbere je nevyhnutné mať na zreteli výhodu synergického efektu, ktorý spolupráca v multikultúrnom prostredí ponúka
 - je potrebné zvážiť koľko čŕt dcérska firma preberie od materskej a aké široké pole pôsobnosti matka dcére ponechá
 
Stratégie Joint venture
Rozlišujeme štyri typy stratégií:
- etnocentrická stratégia
 - polycentrická stratégia
 - geocentrická stratégia
 - synergická stratégia
 
Etnocentrická stratégia
- materská spoločnosť implementuje do svojich dcérskych spoločností personálne postupy, vzory rozhodovania a jednania, ktoré sú úspešné v národnom kontexte materskej spoločnosti, a to prostredníctvom obsadzovania kľúčových pozícií v zahraničnej dcérskej spoločnosti manažérmi z centrály – títo organizačnú kultúru prenesú
 - tento postup môže byť vnímaný domácim manažmentom ako „kultúrna kolonizácia“ a pri veľkej nekompatibilite s hostiteľskou kultúrou môže byť zdrojom konfliktov
 
Polycentrická stratégia
- materská spoločnosť sa v organizačnej kultúre bez obmedzení prispôsobuje národnej kultúre hostiteľskej krajiny
 - pozície v dcérskej spoločnosti sú obsadzované výhradne miestnym manažmentom, ktorému je ponechaná vysoká miera autonómie
 - negatívom je, že podnik ako celok nevyužíva pri medzinárodných aktivitách synergický potenciál, ktorý zostáva izolovaný v jednotlivých dcérskych spoločnostiach a miestnych kultúrach
 
Geocentrická stratégia
- podstatou je vytváranie jednotnej koncepcie riadenia a organizačnej kultúry nezávislej na národnej kultúre, z ktorej vzišla materská spoločnosť aj zahraničné dcérske spoločnosti
 - organizačná kultúra je v tomto prípade veľmi silná a zároveň homogénna vo všetkých organizačných jednotkách
 - manažéri sú v týchto firmách vychovávaní na báze globálnych skúseností a je pre nich typická medzinárodná kariéra
 - jednotná spoločná koncepcia podnikovej kultúry však nemusí byť kompatibilná s kultúrami hostiteľských krajín a môžu vznikať konflikty
 
Synergická stratégia
- usiluje sa o spojenie podstatných prvkov kultúry materskej spoločnosti a hostiteľských kultúr v zahraničí, o spojenie výhod globalizácie a lokalizácie
 - materská spoločnosť prenáša do zahraničných dcérskych spoločností zvlášť dôležitú orientáciu, vzory rozhodovania a správania, ktoré tvoria tzv. kultúrne jadro, ktorého sa nechce vzdať –> dcérske spoločnosti v zahraničí tak majú značne voľný priestor pre implementáciu miestnych kultúrne špecifických prvkov
 - ide tu o spôsob ako nájsť optimálnu rovnováhu medzi nezávislosťou na miestnej kultúre a mierou rešpektovania špecifických vzorov riadenia
 
Viac sa o podniku so zahraničnou majetkovou účasťou – Joint venture dočítate na stránke Štátny podnik, združenie, joint venture.
