Podstata obchodu
Obchod je spojovací medzičlánok medzi rôznymi hospodárskymi odvetviami zameranými na uskutočňovanie obehu tovaru. Obchod predstavuje výmenu produktov (statkov, výrobkov, tovaru a služieb) formou kúpy a predaja.
Obchod ako nositeľ obehových funkcií
Hlavným obsahom je obeh tovaru, ktorý sa javí ako spoločenská výmena hodnôt formou kúpy a predaja. Obchod je hlavným činiteľom obehu tovaru. Obchod označujeme ako súhrn činností, ktoré sa vykonávajú na zabezpečenie kúpy a predaja, ale aj organizácie a podnikateľské subjekty, ktoré sa uvedenou činnosťou zaoberajú. Ide o chápanie obchodu ako činnosť alebo ako inštitúciu.
- Obchod ako činnosť – širší pojem – zahrňuje nákup a predaj všetkými subjektmi(výrobcovia, poskytovatelia, objednávatelia, dopravcovia, predajcovia….)
 - Obchod ako inštitúcia – zahŕňa všetky subjekty, ktorých hlavnou činnosťou je nákup a predaj tovaru bez toho, aby sa zásadne zmenil jeho charakter. Ide o inštitúcie, ktoré sú zapísané do Obchodného registra ako obchodné podniky.
 
Funkcie obchodu
Prekleňovacie funkcie
Súvisia s prekleňovaním priestorovej vzdialenosti medzi miestami výrobcu a miestami odberateľa (spotrebiteľov). Plynulý priebeh nadväzujúcej výrobnej alebo obchodnej činnosti predpokladá intenzívne a časove aktuálne prekleňovanie tejto vzdialenosti. Medzi prekleňovacie funkcie možno zaradiť:
- Prekleňovanie času – viaže sa na proces pohybu tovaru. Časová aktuálnosť dodávok je o to výraznejšia, o čo nižšie zásoby odberatelia skladujú, o čo sú od zdrojov dodávok vzdialenejší a o čo je časovo náročnejší a nepravidelnejší dopyt. Časová náročnosť procesu pohybu tovaru súvisí s cestou zásielok od dodávateľa k odberateľovi.
 - Kontaktná funkcia – cieľom je nadväzovať a usporadúvať spojenia podniku (kontakty) s rozhodujúcimi partnermi medzi jednotlivými miestami. Ide o kontakty: (dodávateľ – výrobca, dovozca, sprostredkovateľ), alebo (odberateľ – VO, vývozca, odbytové organizácie, MO)
 - Informačná funkcia – uskutočňuje sa v spojitosti s prípravou plnení medzi dodávateľmi a odberateľmi. Pomocou informácií sa partneri orientujú v predmete činnosti a prijímajú rozhodnutia pre konkrétne styky.
 
Tovarové funkcie
- Tvorba zásob – vynucuje si ju vzdialenosť medzi dodávateľom a odberateľom.
 - Funkcia zušľachťovania – tzv. konzervačná funkcia – súvisí s ukončením výrobného procesu v priebehu pohybu tovaru. Vyvoláva činnosť výrobného charakteru aj v oblasti obchodu, kým veľký rozsah činnosti podnikov potravinárskeho priemyslu sa na ňu v plnom rozsahu viaže (konzervárenstvo).
 - Funkcia pretvárania sortimentu – tzv. transformačná funkcia sa dotýka obchodných podnikov, resp. činností so spotrebným tovarom. Vyžaduje sa, aby sa špecializovaný výrobný sortiment premieňal na súborný obchodný sortiment zodpovedajúci zloženiu spotrebiteľského dopytu. Prebieha v súvislosti s nákupnou a skladovacou činnosťou vo výrobných a obchodných podnikoch.
 
Trhové funkcie
- Realizačná funkcia – obchodné podniky uskutočňujú realizáciu tovaru a môžu podstatne ovplyvniť záverečnú fázu procesu reprodukcie, uvoľňujú preddavkové prostriedky a umožňujú reprodukčný proces.
 - Funkcia analýzy trhu a skúmania spotrebiteľského dopytu – je špecifická pre obchodné podniky, ktoré skúmajú trh a spotrebiteľský dopyt:
- v značnej šírke, v rozsiahlych územných obvodoch, vo vzájomnej spojitosti a komplexnosti
 - v bezprostrednom styku a priamom vzťahu k spotrebiteľom
 - v priamej komparácií s konkurenciou.
 
 - Výchovná funkcia – obchodný podnik plní túto funkciu nepriamo, súbežne s ponukou tovaru alebo v spojitosti s osobitnými akciami, ktoré sa uskutočňujú pre informovanie verejnosti.
 - Poradná funkcia – uplatňuje sa v spojitosti so zvyšovaním odbornosti riadenia, zmenšovaním rizík, pri rozhodovaní, zvyšovaní stupňa špecializácie pri výkone niektorých činností. Ide o poradenskú činnosť ako súčasť služieb k tovaru.
 
Význam obchodu v trhovej ekonomike
Obchod zaujíma v trhovej ekonomike významné postavenie. Význam obchodu možno odvodzovať od ukazovateľov:
- podiel na tvorbe hrubého národného produktu
 - podiel na tvorbe čistého národného produktu
 - počet zamestnaných pracovníkov v tomto odvetví
 - počet subjektov, ktoré pôsobia v tomto odvetví
 - výkony merané v hodnotových jednotkách vo vzťahu k iným odvetviam-
 
Obchod:
- pomáha zabezpečovať rovnováhu medzi ponukou a dopytom,
 - je tvorcom pridanej hodnoty na tovare,
 - má vplyv na zdravie celej ekonomiky,
 - prispieva k rozvoju životnej úrovne,
 - je aktívnym účastníkom tvorby životného štýlu.
 
Zdroj
ČIHOVSKÁ, V.- MATUŠOVIČOVÁ, M. – HVIZDOVÁ, E. 2012. Manažment obchodných organizácií. Bratislava: Vydavateľstvo EKONÓM, 2012. 302 s. ISBN 978-80-3473-4.
