Právo
- subjektívna možnosť subjektu konať spôsobom aprobovaným právnou normou a domáhať sa ochrany tohto oprávnenia (right)
 - usporiadaný súbor právnych noriem platných na určitom území – právny poriadok (law)
 
Pojmové znaky práva
- všeobecná záväznosť
 - štátom stanovená alebo uznaná forma
 - štátne donútenie
 - obsahová nerozporuplnosť
 - dynamika
 - stabilita
 - nástroj riešenia sociálnych konfliktov a cielených zmien
 
Vzťah práva a morálky
- právo by malo odrážať hodnoty spoločnosti a pohľad spoločnosti na to, čo je správne a čo nie
 - najdôležitejšie normatívne systémy: právo a morálka, ktoré môžu:
 
- sa zhodovať
 - byť v rozpore (interrupcie)
 - právo môže byť morálne indiferentné (dopravné predpisy)
 
Rozdiely medzi právom a morálkou
- monizmus práva = právo je v spoločnosti len jedno
 - rozdielny systém sankcií a odmien za želateľné a neželateľné správanie
 
Vzťah práva a spoločnosti
- prirodzenoprávna teória
- právo nie je len to, čo je v zákonníkoch ale každému človeku je daná predstava čo je dobré a čo zlé a je nezávislé od toho, čo je zachytené v zákonníkoch
 - Aristoteles: etika Nikomachova
 - Sv. Tomáš Akvinský
 - Norimberský proces, právne zdôvodnenie revolúcie
 
 - pozitívnoprávna teória
- právom je len to, čo je písané v zákonníkoch
 - Berghbohm
 
 
Druhy systémov práva
Vnútroštátne právo
- verejné = v záujme štátu
- subordinácia : štát môže nanútiť svoju vôľu iným subjektom (daňová povinnosť)
 - štát a jeho orgány môžu robiť len to, čo im zákon dovoľuje
 - kogentné normy: subjekt nemôže svojou vôľou zmeniť
 
 - súkromné = v záujem jednotlivca
- koordinácia: rovnosť
 - princíp legality: čo nie je zakázané je dovolené
 - dispozitívne normy: subjekty môžu svojou vôľou zmeniť
 
 - procesné = stanovuje postup, akým je zabezpečená ochrana a vynútenie
 
Medzinárodné právo
- práva rovných subjektov
 - ústava SR článok 7 odsek 5 = nadradené je vnútroštátne s výnimkou ľudských práv, kedy je nadradené medzinárodné právo
 - subjekty: štát, medzinárodné organizácie (Červený kríž), Svätá stolica, povstalecké hnutia
 
Právo európskych spoločenstiev
- základ v 3 zmluvách: ESUO 1951 – montánna únia (prapočiatok EÚ), Parížska zmluva
 - 18. 4. 1951 o založení ESUO, Rímske zmluvy, EURATOM 1957, Maachstrická zmluva 1992, Lisabonská
 - primárne právo = zakladajúce zmluvy
 - sekundárne právo = akty orgánov únie, nariadenia a smernice, rozhodnutia, odporúčania, stanoviská európske právo aplikujú : súd prvého stupňa, európsky súdny dvor
 
Veľké právne systémy
- kontinentálny: francúzsky, nemecký, rakúsky, škandinávsky
- zakladá sa na písaných zákonníkoch
 
 - anglo- americký
- common law (všeobecné právo), case law (právo vzniknuté z jednotlivých prípadov)
 - základom boli precedenty = prípad riešený v minulosti vytvára základy pre riešenie rovnakých budúcich prípadov
 
 - náboženské
- šaríja (arabské a islamské štáty), základným dokumentom je Korán
 - halacha (Židia, Izrael), vychádza z Tóry
 - hinduistické právo (kastovný systém)
 
 
Pramene práva
- formálne: Zbierka zákonov
 - normatívne právne akty = všetky právne predpisy, ktoré sú zverejnené v zbierkach, ústavné a obyčajné zákony, vyhlášky, výnosy, opatrenia
 - precedens = zásada stare decidis – zotrvať na dohodnutom
 - obyčajové = uplatňuje sa v anglo-americkom systéme práva
- britské: spred roku 1189
 - uhorské: Štefan z Vrbovca – Tripartitum 1514
 - na Slovensku sa už nepoužíva, bolo do roku 1950
 - znaky: dlhodobé používanie a presvedčenie, že dané právo je nevyhnutné a spravodlivé
 
 - normatívne zmluvy
- na SR kolektívne zmluvy + recipované medzinárodné zmluvy
 - materiálne: všetky spoločenské podmienky, ktoré vedú k vzniku práva
 
 
Právne normy
Právna norma je pravidlo správania sa vyjadrené v štátom stanovenej forme a jeho dodržiavanie je vynútiteľné štátnou mocou
Špecifické znaky právnej normy
- všeobecná záväznosť
 - regulatívnosť – reguluje správanie sa subjektov
 
Štruktúra právnych noriem
- hypotéza
 - dispozícia
 - sankcia
 
Druhy právnych noriem
- verejnoprávne (trestné právo)
 - súkromnoprávne (normy občianskeho práva)
 - hmotnoprávne (určujú práva a povinnosti)
 - procesnoprávne (určujú formálny postup na uplatnenie týchto práv)
 - kogentné (neumožňujú subjektom odchylne upraviť svoje oprávnenia
 - dispozitívne (umožňujú subjektom upraviť si svoje oprávnenia)
 - finálne/blanketové (čistá právna norma = pôvodná právna norma nie je ešte vydaná)
 
Platnosť právnych noriem
- po formálnej stránke boli splnené všetky požiadavky späté s jej vydaním a norma sa stala súčasťou právneho poriadku
 - Platnosť je predpokladom účinnosti.
 
Účinnosť právnej normy
- z právnych noriem vyplývajú pre jej adresátov práva a povinnosti
 - medzi platnosťou normy a jej účinnosťou je legizvačná lehota (prázdniny zákona) nie je účinný ale platný
 
Retroaktivita právnej normy
= spätné pôsobenie práva
- nepravá
 - pravá
 - absolútny zákaz prijatia retroaktívnych zákonov je v USA (1. článok Ústavy)
 - relatívny zákaz je v SR (článok 50, odsek 6 Ústavy)
 
Právna norma má:
- priestorová spôsobilosť – vymedzenie územia, na ktorom právna norma reguluje správanie sa subjektov
 - osobná pôsobnosť – vymedzenie okruhov osôb, na ktoré sa vzťahuje právna norma (vyňatie osoby na základe imunity – poslanci, sudcovia)
 
exempcia = vyňatie určitých osôb z jurisdikcie nášho štátu (diplomati) – exteritoriálne osoby
Teória štátu
- 12 000 rokov pred n. l.
 - vzniká neolitická revolúcia
 - vznik miest, postupná deľba práce, vyčlenili sa osoby, ktoré začali organizovať spoločnosť a zaoberať sa mocou
 
Základné znaky štátu
- štátna moc = schopnosť určovať správanie sa ľudí
 - suverenita = nezávislosť štátnej moci
- vnútorná – Alžírsky rozvrat, občianska vojna v Libanone
 - vonkajšia – začiatok druhej svetovej vojny Poľsko
 
 - štátne občianstvo = narodením získať po svojich rodičoch
 
Štátne územie možno získať:
- prvotným spôsobom – prvotná okupácia
 - prírastkom územia – Holandsko – vysušovaním
 - odvodené územie – USA 1867 = Aljaška; Veľká Británia = vydržaním Falklandské ostrovy
 
Štátne územie tvorí: suchozemský povrch, pobrežné vody, lode, lietadlá, diplomatické misie
štátne občianstvo = právny vzťah medzi štátom a obyvateľom (narodením, počas života – naturalizácia)
Forma štátu
- monokracia = vláda jednej osoby, monarchia
- absolutistická (Ľudovít XIV.)
 - konštitučná monarchia
 - diktatúra
 
 - demokracia = vláda ľudu
- priama – referendum (prejav)
 - nepriama – zastupiteľská – prejavom sú voľby do NRSR; slobodné voľby
 
 
Volebné právo
- všeobecné – každý má právo voliť
 - rovné – každý má len jeden hlas
 - priamosť
 - tajnosť
 
Základné delenie štátnej moci
- zákonodarná (NRSR)
 - súdna (Najvyšší súd)
 - výkonná (vláda SR)
 
Ústava SR
Ústava SR je tuhá = je ju možné meniť len ústavným zákonom, je nutné splniť prísnejšie podmienky ako pri obyčajnom zákone. Ústava SR je písaná = len jeden dokument. Ústava Slovenskej republiky je republikánska = lebo zakotvuje parlamentnú formu vlády. Najstaršia písaná je Francúzska Ústava, 1791. Ústava Slovenskej republiky má 9 hláv a 156 článkov:
- hlava – Základné ustanovenia
 - hlava – Základné práva a slobody
 - hlava – Hospodárstvo SR
 - hlava – Územná samospráva
 - hlava – Zákonodarná moc
 - hlava – Výkonná moc
 - hlava – Súdna moc
 - hlava – Prokuratúra SR (ombudsman)
 - hlava – Prechodné a záverečné ustanovenia
 
Základné funkcie ústavy
- právna funkcia: vymedzuje princípy tvorby právnych predpisov
 - stabilizačná funkcia: vymedzuje základné prvky spoločnosti
 - dynamická funkcia: ústava reaguje na zmeny v spoločnosti
 - politická funkcia: vymedzuje fungovanie politickej moci – princíp riadnych volieb
 - kultúrna funkcia: ústava je vyjadrením kvality a kultúry spoločnosti
 
Základné práva a slobody
- snažia sa o vytvorenie tzv. liberálneho štátu – vymedzenie priestorov, kde štát nemá pôsobnosť
 - demokratický štát – poskytnutie možnosti podieľať sa na správe vecí verejných (Základ)
 - sociálny štát – štát poskytuje rôzne plnenia sociálneho charakteru
 - prvá úprava základných práv a slobôd – Listina základných práv a slobôd Ústavný zákon č. 21/1991 Zb.
 
Ľudské práva rozdeľujeme na:
- osobné práva a slobody = chránia človeka ako ľudskú bytosť – právo na život – tzv. 1. generácia ľudských práv, vznikli počas francúzskej revolúcie
 - politické práva = podmieňujú život človeka v občianskej spoločnosti – petičné právo (žiadať vysvetlenia od štátnych orgánov)
 - hospodársko-sociálno-kultúrne práva = súvisia so sociálnou funkciou štátu
 - 2. generácia ľudských práv (Nemecko), právo národnostných menšín a etnických skupín – právo na ochranu ŽP, na súdnu a inú právnu ochranu
 - 3. generácia ľudských práv
 
Generácie ľudských práv
- generácia – v 18- storočí počas Francúzskej revolúcie
- právo na život, rovnosť a slobodu
 - štát sa určitých činností zdrží
 
 - generácia – po druhej svetovej vojne
- právo na prácu, primerané zabezpečenie v starobe (nezamestnanosti)
 - štát na zachovávanie týchto práv musí niečo konať
 
 - generácia – v 70-tych rokoch
- právo národov na sebaurčenie
 
 
Ochrana ľudských práv
- celosvetová zabezpečovaná na pôde OSN, prijala dokument deklarácie ľudských práv 12. decembra 1948
 - regionálna v EÚ je založená na Rade Európy, dokument Európsky dohovor o ľudských právach, 1950. Ľudské práva chráni Európsky súd pre ľudské práva v Štrasburgu.
 
Podmienky domáhania sa ochrany práv v Štrasburgu
- vyčerpanie všetkých vnútroštátnych prostriedkov na nápravu
 - sťažnosť Európskemu súdu poslaná v 6 mesačnej lehote po rozhodnutí posledného orgánu
 - zlučiteľnosť sťažnosti s európskym dohovorom
 - podmienkou nie je písomná forma žiadosti, právne zastúpenie, môže byť podaná aj v úradnom jazyku (slovenčina)
 
Štátne zriadenie
Existujú 3 formy štátneho zriadenia:
- unitárny štát – nedelí sa na časti ale len na správne jednotky (SR, ČR, Poľsko)
 - federácia – typ zloženého štátu, územie sa skladá z územných celkov, ktoré majú znaky štátu. Z hľadiska medzinárodného práva je federácia jeden štát (USA, Nemecko)
 - konfederácia – voľné spojenie suverénnych štátov. Členské krajiny si zachovávajú suverenitu (Švajčiarsko)
 
Štátne symboly
Považuje ich za vonkajšie prejavy štátnosti, majú vonkajší charakter. Určuje ich Ústava SR a Zákon o štátnych symboloch upravuje ich spôsoby používania. Štátne symboly sú:
- štátny znak
 - štátna vlajka
 - štátna pečať
 - štátna hymna
 
Forma vlády
Forma vlády vyjadruje štruktúru najvyšších štátnych orgánov, spôsob ich tvorby ale aj vzájomné vzťahy medzi nimi. Rozlišujeme:
- prezidentskú formy – USA, Rusko, Francúzsko
 - parlamentná forma – SR, ČR, Poľsko
 - systém vlády zhromaždení
 
Zákonodarná moc SR
- NRSR – Národná rada Slovenskej republiky
 - ústavodarná, zákonodarná funkcia
 - kontro
 
