Vývojové fázy (etapy) strategického riadenia a rozvoj teórie a praxe strategického riadenia. Vývojové fázy strategického riadenia sú:
- dlhodobé plánovanie
 - strategické plánovanie
 - systém strategického riadenia
 - strategické riadenie založené na zmene
 - spolupracujúce stratégie, hyperkonkurencia
 - integrované strategické riadenie
 
Dlhodobé plánovanie
- 50. – 60. roky 20. storočia
 - bolo pre ňu príznačné využívanie metód dlhodobého plánovania
 - toto obdobie sa vyznačovalo stabilnými vonkajšími podmienkami a dostatkom zdrojov,
 - prvá fáza je založená na finančnom plánovaní,
 - podniky kladnú dôraz na zostavovanie ročných rozpočtov a krátkodobých plánov,
 - rozpočty stanovujú nákladové limity pre príslušné činnosti,
 - ide o krátkodobé plánovanie orientované do vnútra podniku, preferuje finančné ukazovatele, neustále sledovanie výnosov a nákladov.
 
Strategické plánovanie
- koniec 60. rokov a začiatok 70. rokov 20. storočia
 - nazýva sa strategické plánovanie.
 - strategické plánovanie stanovuje strategické ciele a formuluje stratégiu podniku ako spôsob dosahovania cieľov,
 - je dôsledkom prudko sa meniacich podmienok, napr. vznik energetických kríz, nástup osobných počítačov, objavenie sa ekologických hrozieb a pod.
 - podnik začína byť chápaný ako otvorený systém, ktorý závisí od svojho okolia (vzťah zákazníci a konkurenti) a vnútorného prostredia
 - v 2. fáze finančné plánovanie je doplnené o dlhodobé alebo prognosticky podložené plánovanie (fin. ukazovatele sú prognózované na niekoľko rokov vopred, používajú sa prognostické metódy, dlhodobé plánovanie sa prejavuje v efektívnejšej alokácií zdrojov).
 
Systém strategického riadenia
- druhá polovica 70. rokov 20. storočia
 - chápe sa ako systém strategického riadenia,
 - strategické riadenie doplnilo strategické plánovanie o implementáciu, hodnotenie a kontrolu stratégie a chápe sa ako súvislý proces so spätnou väzbou,
 - nazýva sa tiež environmentálne alebo externe orientované plánovanie,
 - zvláštna pozornosť venuje makroekonomickým, sociálno-demografickým a technologickým trendom a pôsobeniu konkurenčných síl na trhu,
 - dôraz sa kladie na hľadanie nových spôsob ako definovať a uspokojiť potreby zákazníkov,
 - ide o zlepšenie strategickej pozície podniku cez vypracovanie, hodnotenie a výber variantných stratégií vrcholovým vedením.
 
Integrované strategické riadenie
- strategické riadenie založené na zmene, spolupracujúce stratégie, hyperkonkurencia
 - začiatok 90. rokov 20. storočia
 - nemá jednotné pomenovanie, vyskytujú sa pojmy strategické riadenie založené na zmene, spolupracujúce stratégie, hyperkonkurencia,
 - strategické riadenie založené na zmene vzniká v dôsledku zložitého a turbulentného prostredia, podstatou tejto S je prispôsobovať sa neustále sa meniacemu prostrediu,
 - spolupracujúce stratégie sa prejavujú v zakladaní aliancií, partnerstiev a sietí,
 - splynutím všetkých predchádzajúcich faktorov do jedného procesu vzniká štvrtá vývojová fáza, ktorá sa nazýva integrované strategické riadenie,
 - vedie k trvalejšej konkurenčnej výhode,
 - predstavuje komplexný proces riadenia strategického rozvoja podniku.
 
