Globálne strategické podnikateľské jednotky (Global Strategic Business Units – GSBU) slúžia na vytváranie globálnych celosvetových používaných značiek a produktových radov. Možno tak účelnejšie vynakladať predovšetkým marketingové náklady.
Charakteristika globálnych SBU
Globálne strategické podnikateľské jednotky sú charakteristické hlavne:
- zamerané sú na konkrétne výrobkové trhové kombinácie, teda na určitú skupinu výrobkov pre konkrétnych zákazníkov a ich potreby, zameriavajú sa na špecifický trh charakteristický určitou veľkosťou požiadavky a dynamiku rastu,
 - majú špecifický okruh konkurentov,
 - majú častejšie externé väzby (vzťahy k trhu, konkurencií,…),
 - možno pre ne stanoviť dlhodobé strategické ciele a strategický plán na ostatných podnikateľských jednotkách relatívne nezávislý,
 - majú svoje vedenie, svojho manažéra, ktorý zodpovedá za strategické plánovanie (tvorbu SP pre celosv. trh), marketingový výskum, vývoj nových produktov, výrobu a ziskovosť.
 
Centrá zdieľaných služieb – Global Business Services
Odborníci špecialisti z jednotlivých oblastí činnosti a krajín sú zlučovaní do medzinárodných tímov – centrá zdieľaných služieb (GBS – Global Business Services) – koncentrujú a ďalej rozvíjajú špecifické znalosti a know-how. To sa následne rozširuje do všetkých častí korporácií (sú tu prijímaný len tí najvýkonnejší a najlepší, ktorí zabezpečia transfer know-how,napr. do novo zakladaných DS v nových regiónoch).
Centrálne korporatívne funkcie
Centrálne korporatívne funkcie sa týkajú uskutočňovania strategických analýz a tvorby firemnej vízie a stratégie, tzn. Predovšetkým oblastí z marketingu, controllingu a financovania. Najčastejšie ide o nasledujúce korporatívne funkcie:
- Rozhodovanie o zásadných investíciách:
- tvorba marketingovej stratégie
 - rozvoj ľudského kapitálu
 - personálna stratégia
 - rozvoj riadiacich pracovníkov
 
 - Finančný a investičný manažment
 - Strategický controlling
- strategické plánovanie a kontrola
 
 - Nákup a predaj kapitálových účasti
 - Rozhodovanie o spôsobe získavania kapitálu
 - Riadenie príjmovej a výdajovej politiky (clearingové miesto, vnútrokoncernová banka)
 - Rozhodovanie o zásadných investiciách
 - Tvorba marketingovej stratégie
 - Právne služby a právne poradenstvo
 - Daňové otázky a daňové poradenstvo
 - Public relations a sponzoring
 - Centrálne účtovníctvo
- konsolidácia ročných uzávierok dcérskych spoločností
 - obchodná bilancia
 - ročná výročná správa
 - interná revízia
 
 - Výhodná centralizácia ďalších aktivít, popri spoločných firemných činnostiach často ide o:
- spoločný nákup a poskytovanie nakúpených komodít dcérskej spoločnosti
 - nakupovanie služieb od vonkajších špecializovaných subjektov (napr. udržovanie informačného systému), realizovanie prostredníctvom „outsourcingu“
 
 
