Marketingový distribučný kanál sú ľudia a organizácie zainteresované v procese sprístupňovania produktu (na distribúciu) na použitie alebo spotrebu pre konečného zákazníka alebo sprostredkovateľa
Marketingové kanály
- priamy distribučný kanál – priamy vzťah medzi výrobcom a spotrebiteľom
 - nepriamy distribučný kanál – okrem výrobcu a spotrebiteľa sú aj medzičlánky (veľkoobchod, maloobchod)
 
Základné funkcie marketingového kanála
- fyzická distribúcia – doprava a skladovanie produktu (tovaru) – primárna funkcia,
 - výskum trhu (informačné toky) – získavanie informácií na strategické plánovanie
 - propagácia odbytu – vypracovanie a rozširovanie informácií o produkte
 - získavanie kontaktov – nadväzovanie vzťahov s potenciálnymi zákazníkmi
 - transformácia – prispôsobenie ponuky potrebám zákazníkov
 - vyjednávanie a sprostredkovanie – dosiahnutie dohody o cene a ostatných podmienkach
 - financovanie (finančné toky) – zaobstaranie, premiestňovanie a využitie finančných prostriedkov spojených s odbytovými aktivitami
 - preberanie rizika – zvládnutie rizika spojeného s odbytovými činnosťami
 
Účastníci marketingových kanálov
Účastníkmi (tvorcami, majiteľmi, používateľmi) marketingových kanálov sú rozličné organizácie:
- producenti (fyzický tok, tok vlastníctva, platobný tok, informačný tok, tok podpory predaja)
 - poskytovatelia logistických služieb (fyzický tok – objednávky, skladovanie, expedícia, doprava)
 - banky, sprostredkovatelia, priekupníci (finančný tok, tok vlastníctva)
 
Ich úlohou je vyjednávať, kupovať a predávať, a celkovo uľahčovať zmenu vlastníctva medzi kupujúcimi a predávajúcimi v procese premiestňovania produktov od výrobcov (zväčša hmotných produktov) do rúk konečných spotrebiteľov. Spoločné úsilie a záujem účastníkov smeruje ku vytvoreniu voľne priebežného a „bezšvíkového“ marketingového kanála
Výber marketingového kanálu
Pri výbere marketingového kanálu sa zohľadňujú prínosy k produktu:
- ku kvalite produktu – môže marketingový kanál dodať produkt k úrovni kvality ako si to želá zákazník?
 - k sortimentu produktu – môže marketingový kanál zákazníkov poskytnúť akýkoľvek zo sortimentu produktov?
 - k forme produktu – ciele – môže marketingový kanál poskytnúť produkt ku sprostredkovateľovi rovnako ako aj ku koncovému zákazníkovi?
 
Riadenie distribučného kanála
Riadenie distribučného kanála zahŕňa výber, motiváciu a hodnotenie členov (prvkov) marketingového kanála. Je nevyhnutné, aby výrobca dbal na dôsledky svojho konania voči týmto sprostredkovateľom.
Konflikty v riadení marketingového kanálu
Konflikt – vzniká, ak krok jedného účastníka marketingového kanálu nie je v súlade s dosiahnutím celkového cieľa daného kanálu. Konflikty môžu byť:
- vertikálny konflikt – medzi úrovňami jedného marketingového kanálu,
 - horizontálne – vnútri jednej úrovne kanálu (napr. medzi dvoma maloobchodníkmi),
 - viackanálové – pri zriadení a prevádzkovaní viacerých marketingových kanálov
 
Príčiny konfliktov
- nejasné určenie rolí a práv (boj viacerých dealerov o toho istého zákazníka),
 - nezlučiteľnosť cieľov (cenová verzus marketingová stratégia),
 - rozdiely vnímania (napr. v plánovaní objemov predaja).
 
Zvládanie konfliktov
- prijatie nadriadených cieľov záväzných pre všetkých účastníkov kanála,
 - sprostredkovanie dohody prostredníctvom tretej strany
 
Keďže tieto konflikty môžu do istej miery pôsobiť deštrukčne nielen na kanál samotný, ale aj na výrobcu či konečného prijímateľa, je nutné vytvoriť istú kooperáciu v rámci kanála. Táto kooperácia vychádza zo vzájomnej dohody členov kanála, veľmi častým spôsobom je definovanie „kapitána“, ktorý koordinuje, rozhoduje a prikazuje. Konflikty , ktoré nie je možné riešiť rokovaním jednotlivých členov, je nutné riešiť na vyššej, legislatívnej úrovni.
E-commerce (elektronické obchodovanie)
- najatraktívnejšia aplikácia web,
 - ponuka alebo sprostredkovanie predaja produktov on-line,
 - internetové technológie zmenili pravidlá trhu
 
Zákazníci môžu:
- okamžite porovnať ceny desiatok predajcov (výrobcov),
 - určiť si vlastnú akceptovateľnú cenu za produkt,
 - získať produkt zadarmo
 
Predávajúci môžu
- znižovať náklady na distribúciu,
 - sledovať chovanie zákazníkov a ponúkať jednotlivým zákazníkom produkty šité na mieru,
 - poskytnúť určitým zákazníkom prístup ku zvláštnym cenám.
 
Potenciálne bariéry rozširovania služieb e-commerce:
- ťažkosti s platbou,
 - mikroplatby,
 - serióznosť dodávateľov,
 - žiadosť o poskytnutie údajov o kupujúcom,
 - úroveň prezentácie produktu,
 - dôveryhodnosť a priateľskosť web stránok
 
Oblasti elektronického obchodu
Elektronický obchod vypĺňa veľa oblastí ku ktorým patria:
Zmeny štýlu práce sú to napríklad virtuálne tímy, ktorých výhodou je, že ľudia komunikujú cez elektronické komunikačné systémy. Prostredníctvom elektronického obchodu sa zvyšuje efektivita spojenia štátnych inštitúcií s občanmi a podnikmi, taktiež nastáva zvýšenie konkurencie a splývanie viacerých odvetví ako napríklad telekomunikácie, energetika, médiá a obchod. Nastávajú zmeny foriem komunikácie medzi obchodnými partnermi, ale najväčšie zmeny sú zaznamenané vo formách predaja výrobkov a služieb (výber najvhodnejšieho dodávateľa, okamžitá reakcia na potreby zákazníka…)
Výhody a nevýhody nakupovania cez Internet
Žijeme v dobe, kde každá vec má svoje klady a zápory a preto je dôležité porovnávať. Porovnávaním sa dozvieme charakteristické črty, odlišnosti daných vecí a podľa toho sa rozhodneme. Každá vec je charakteristická niečím iným a tak aj elektronický obchod má svoje pre a proti alebo klady a zápory.
Výhody
Výhody pre poskytovateľa služby:
- priamy prístup k miliónom potencionálnych zákazníkov po celom svete (lepšia zastihnuteľnosť existujúcich cieľových skupín),
 - redukcia režijných nákladov a nákladov na marketingové aktivity,
 - minimálne kapitálové investície,
 - využitie Internetu má tieto výhody,
 - široké spektrum dostupných informácií,
 - možnosť osloviť globálny trh,
 - ľahká aktualizácia informácií,
 - možnosť monitorovania aktivít,
 - zaistenie nepretržitej odozvy na objednávky zákazníkov,
 - vytvorenie si vzťahu so zákazníkom. (Zákazníkovi, ktorý opakovane využíva viacero služieb jedného poskytovateľa, je možné ponúknuť výhody a doplnkové služby. Veľké množstvo firiem ponúkajúcich svoje služby po Internete sú veľmi závislé práve na množstve klientov využívajúcich ich služby.)
 
Výhody pre zákazníkov:
- najväčšou výhodou pre potencionálneho zákazníka je možnosť nakupovať priamo cez počítač, s ktorým pracuje v domácnosti. Zákazník si môže v pokoji tovar vybrať a prostredníctvom banky cez účet zaplatiť. Tovar si môže triediť podľa množstva kategórií, preto má zjednodušenú úlohu pri rozhodovaní medzi niekoľkými výrobkami naraz.
 - výhodný je aj bezhotovostný platobný styk, kde je dôležitá dôvera zákazníka voči virtuálnemu obchodu,
 - nakupovanie na Internete nie je časovo obmedzené,
 - rýchlosť – elektronické zásielky sú doručené do niekoľkých hodín,
 - tovar je možné dôkladne prezerať a porovnávať s konkurenciou.
 
Nevýhody
Nevýhody pre poskytovateľa služby:
- nie všetky produkty sa predávajú rovnako. Elektronický obchod je viac úspešný s predajom nízkodotykového tovaru ako sú počítače, CD, knihy, ktoré zákazníci nepotrebujú vidieť a dotknúť sa ich oproti vysokodotykovému tovaru ako je oblečenie,
 - vybavenosť Slovákov informačnými technológiami (Prístup na internet doma uvádza 35 % domácností.)
 
Nevýhody pre zákazníkov:
- zákazník tovar fyzicky nevidí pred nákupom, ale až po nákupe. Preto prípadná reklamácia výrobku je zdĺhavejšia. Avšak závisí od predajcu, ako vie zabezpečiť nápravu,
 - nedodržanie dodacej lehoty. Niektorí predajcovia nevedia dostatočne rýchlo aktualizovať dostupnosť jednotlivých druhov tovaru. Niekedy sa stane, že nám tovar vôbec nedôjde. Preto je dobré sa bližšie informovať o stave objednávky,
 - u niektorých produktov nie sú dostatočne uvedené podrobné informácie o produkte. Vtedy je lepšie si vyhľadať na Internete podrobnejšie informácie,
 - predaj nelegálneho Softwaru. Vtedy je dôležité, aby sme vedeli, či cena Softwaru nie je podhodnotená, príliš nízka. V niektorých prípadoch zákazníci pri objednaní a zaplatení tovaru neobdržali žiadny produkt, v iných obdržali závadný produkt. Proti tomuto obchodovaniu vyvinuli tvorcovia Software novú technológiu na monitorovanie, ktorá je schopná vyhľadávať stránky na Internete nonstop a identifikovať tvorcov nelegálnych obchodov.
 
Budúce prínosy e-commerce
Očakávané prínosy e-commerce do budúcnosti sú:
- zrýchlenie obchodného cyklu (príjem objednávky, kalkulácia, príprava, koordinácia,
 - výroby, reorganizácia linky, operácie predaja, spracovanie faktúr, inkaso),
 - vytvorenie pevných väzieb s obchodnými partnermi (ochrana pred konkurenciou),
 - predpoklady pre uplatnenie moderných metód dodávky a logistiky,
 - urýchlenie platobného styku,
 - lepšie možnosti sledovania cash flow,
 - zníženie zásob materiálu aj tovaru,
 - zníženie objemu rozpracovanej výroby,
 - zvýšenie kvality tovaru a služieb,
 - zvýšenie kvality práce s pracovnými zdrojmi.
 
