Podnikavosť a vzťahy v podniku, podnikové výrobné faktory

Podnikavosť je schopnosť, umenie a motivácia k vyhľadávaniu, vytváraniu a využívaniu príležitostí, ktoré sa nachádzajú v podnikateľskom prostredí, aby si podnikateľský subjekt zabezpečil ziskovosť. Podnikavosť má dve hľadiská:

Objektívna podnikavosť

  1. Vonkajšia podnikavosť – schopnosť objaviť alebo zámerne vytvoriť a efektívne využiť príležitosti, kt. podnikateľskému subjektu vznikajú z aktívnych vzťahov s jednotlivými subjektmi podnikateľského prostredia
  2. Vnútorná podnikavosť – aktívne, iniciatívne a tvorivé vyhľadávanie a efektívne využívanie vnútropodnikových príležitostí na zlepšenie plnenia poslania a cieľov podniku

Subjektívna podnikavosť

Podnikateľ a manažér subjektívnu podnikavosť, resp. túto schopnosť svojim konaním prenášajú na všetkých spolupracovníkov:

  • potreba presadiť sa,
  • mať prirodzenú autoritu,
  • vedieť niesť riziko,
  • pozitívna predstava o sebe,
  • optimistický pohľad na svet,
  • náročný na seba,
  • tvorivý a pod.

Definícia podnikania

Podnikanie je realizácia podnikavosti v praktickom živote. Podnikanie je sústavná činnosť vykonávaná samostatne podnikateľom vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť s cieľom dosiahnuť zisk (§2 ods. 1 Obchodného zákonníka). Podnikavosť sa uskutočňuje využitím príležitostí, ktoré vznikli náhodne, alebo cestou príležitostí, ktoré vytvoril podnik. Ťažiskom podnikania je hľadanie, vytváranie podnikateľských činností s tým, že čaká na zhodnotenie manažérskej činnosti.

6 základných rozmerov podnikania

  1. strategická orientácia
  2. oddanosť príležitostí
  3. zverovanie zdrojov
  4. kontrola zdrojov
  5. štruktúra manažmentu
  6. filozofia odmeňovania

Základné znaky podnikania

  • sústavná, t. j. nepretržitá činnosť, ktorá je vykonávaná
  • samostatne
  • vo vlastnom mene
  • na vlastnú zodpovednosť

Podnikanie je vlastnosť človeka, spája sa s umením inovovať, motivovať, vytvárať a využívať na rozvoj výrobných a hospodárskych činností. Je to ľudská činnosť, ktorá sa zameriava na dosiahnutie rovnovážneho stavu v ekonomike.
Rovnovážny stav – výrobné zdroje sú využívané optimálnym spôsobom so zreteľom na vlastnosti ekonomického prostredia.
Zisk – výsledok hospodárskej činnosti.
Podnikanie vyvolávajú podniky, ktoré sú:

  1. podniky vznikajú ako odozva na ekonomickú príležitosť,
  2. sú vytvárané – štátom za účelom produkcie verejných statkov.

Medzi základné predpoklady na podnikanie patria objektívne faktory a subjektívne faktory – individuálne vlastnosti človeka, od jeho vlastností, pripravenosť a motivácia podnikať.

Podnikateľ

Podnikateľ (podľa obch. zákonníka) je FO alebo PO, ktorá:

  • je zapísaná v obchodnom registri
  • podniká na základe živnostenského oprávnenia
  • podniká na základe iného než živnostenského oprávnenia podľa osobitých predpisov
  • FO, ktorá uskutočňuje poľnohospodársku výrobu a je pre jej výkon evidovaná

Rozdieľ medzi podnikateľom a manažérom

Podnikateľ vkladá do podnikania finančné zdroje, znáša riziko, zodpovednosť, je zainteresovaný na zhodnocovaní vloženého kapitálu a je vo svojej aktivite nezávislý.
Manažér je predstaviteľ podniku vo vzťahu k zamestnancom. Vedie svojich podriadených, zabezpečuje interpersonálne vo vnútri podniku i mimo neho. Rieši problémy, hľadá kompromisy a je v podriadenom vzťahu voči vlastníkom.

Okolie podniku a vzťahy podniku

  • všeobecné okolie (nepriame) – pôsobí na všetky podniky
  • špecifické okolie (priame) – pôsobí na konkrétny podnik, prostredníctvom prvkov, ako sú dodávatelia, zákazníci, konkurenti, …

PESTE – politické, ekonomické, sociálne, technologické, environmentálne
Vertikálne vzťahy (väzby) – zhora nadol – majú mocenský charakter

  1. podnik – štát
  2. podnik – obec
  3. podnik – verejnosť

Horizontálne vzťahy (väzby) sú obchodno-záväzkové vzťahy.

  1. podnik – dodávatelia
  2. podnik – konkurenti
  3. podnik – zákazníci
  4. podnik – finančné a nefinančné inštitúcie

Podnikové výrobné faktory

Podnikové výrobné faktory sú vstupy do transformačného procesu v podobe prvkov činnosti a ich vzájomných väzieb, ako aj väzieb na vonkajšie okolie. Podnikové výrobné faktory môžu byť:

  • dispozitívne – súvisia s riadením podniku (plánovanie, organizovanie, vedenie, kontrola)
  • elementárne – vzťah podnik a okolie (podnik – štát…)

Ďalej podnikové výrobné faktory rozdeľujeme na:

  1. spotrebúvané -pri tvorbe produktu sa míňajú:
    • priame – to čo tvorí podstatu výrobku
    • nepriame – rýchlo sa opotrebovávané, čo pomáha pri výrobe výrobku
  2. potenciálne – pri tvorbe produktu ich používam:
    1. aktívne – stroje, človek
    2. pasívne – budovy, výrobné haly, nevýrobné zariadenia
  3. doplnkové – vzťah podnik a jeho okolie

Komentáre k článku Podnikavosť a vzťahy v podniku, podnikové výrobné faktory (6)

  1. Efektívna podnikavosť podľa článku zahŕňa schopnosť identifikovať a využívať príležitosti v podnikateľskom prostredí a transformovať ich na ziskové aktivity, čo zahŕňa nielen vytváranie príležitostí, ale aj inovácie a motiváciu.

  2. Je podnikateľstvo skutočne nezávislé na externých ekonomických faktoroch, ako naznačuje článok?

  3. Aj keď článok zdôrazňuje nezávislosť a samostatnosť podnikateľa, v realite sú podnikatelia často ovplyvňovaní externými ekonomickými faktormi, ako sú trhové podmienky a regulácie, ktoré môžu výrazne ovplyvniť ich schopnosť dosahovať zisk.

  4. Je možné, že dôraz na individuálnu podnikateľskú iniciatívu podkopáva dôležitosť kolektívneho úsilia a sociálnej zodpovednosti podnikov?

  5. Áno, je možné, že zameranie na individuálnu iniciatívu by mohlo znevýhodniť kolektívne úsilie a sociálnu zodpovednosť, pretože podporuje kultúru, kde je prioritou hlavne osobný zisk namiesto spoločného dobra alebo udržateľného rozvoja.

Poradňa

Potrebujete radu? Chcete pridať komentár, doplniť alebo upraviť túto stránku? Vyplňte textové pole nižšie. Ďakujeme ♥